EU version

Lokomotivy bez strojvůdců. Revoluce na vlečce v Jaworzně

Lokomotivy bez strojvůdců. Revoluce na vlečce v Jaworzně
foto: PKP / Public Domain/PKP
28 / 08 / 2024

Na vlečce energetické společnosti TAURON Jaworzno III už několik let fungují dálkově řízené lokomotivy od PKP CARGO SERVICE. Díky modernímu ovládání mají operátoři lepší přehled a mohou rychleji reagovat na případné problémy, čímž zvyšují bezpečnost i efektivitu přepravy uhlí a dalších materiálů.

Na vlečce státní energetické společnosti TAURON Wytwarzanie S.A. Jaworzno III již několik let obsluhují dopravu uhlí a dalších materiálů dálkově řízené lokomotivy firmy PKP CARGO SERVICE. Dálkové řízení lokomotivy typu 6Dg/B1 od firmy Newag přináší nesporné zvýšení bezpečnosti práce. Operátor dálkově řízené lokomotivy v čele vlaku má mnohem širší zorné pole než strojvedoucí sedící v kabině a může rychle a bezprostředně reagovat na různá rizika, která mohou vzniknout během jízdy vlakové soupravy na vlečkách elektrárny.

Systém dálkového ovládání prakticky eliminuje rizika spojená s nedostatečnou komunikací mezi strojvedoucím a vlakovou četou. Je založen na radiovém signálu a umožňuje různé varianty pro připojování a odpojování kolejových vozidel. Systém je v souladu s požadavky TSI, a blikající oranžová signální světla zabudovaná ve střeše lokomotivy ji odlišují od ostatních klasicky řízených lokomotiv. Tento systém řeší také všechny představitelné rizikové situace – disponuje tlačítkem nouzové brzdy na obou stranách lokomotivy i na vysílači operátora a permanentně kontroluje spojení s vysílačem. V případě přerušení rádiového spojení lokomotiva automaticky zabrzdí do čtyř vteřin.

Vzpomeňme si, že už při prvním experimentálním předvádění tohoto řešení v Polsku v roce 1995, na vlečce ocelárny Częstochowa, se uvažovalo o budoucím nedostatku zaměstnanců na železničním trhu práce. Úroveň školení zaměstnanců, kteří obsluhují dálkově řízené lokomotivy (strojvedoucí/vedoucí, signalista, operátor), zvyšuje prestiž této profese u mladé generace a podnikům nabízí prostor pro růst mezd.

Je nutné připomenout, že technologie dálkového řízení lokomotiv je aktuální i v souvislosti s plány na zavedení digitálního automatického spřáhla v Evropě. Provozovatelé velkých terminálů si od této technologie slibují vyšší efektivitu a ekonomické přínosy. Dálkově řízené lokomotivy jsou funkčním systémem, který by po důkladném testování mohl digitální automatické spřáhlo snadno adaptovat.

Zdroj: PKP CARGO SERVICE

Tagy