foto: České dráhy / public domain/Nové vlaky přinesou větší komfort cestujícím i menší dopad na životní prostředí
Jihočeský kraj zažije vlakový upgrade. České dráhy přiváží sedm nových motorových jednotek RegioFox a pět moderních dvouvozových RegioPanterů. Díky této modernizaci se počet nových vlaků v regionu zvýší na 15.
V Jihočeském kraji se cestování vlakem promění! České dráhy přiváží sedm nových motorových jednotek RegioFox a dalších pět moderních dvouvozových RegioPanterů druhé generace. S klimatizací, palubní Wi-Fi, USB zásuvkami, místem pro kočárky a jízdní kola, a audiovizuálním informačním systémem, bude každá cesta komfortní a moderní. Celkem tak bude v regionu 15 těchto nových vlaků.
„My jsme už na konci roku 2023 podepsali s ČD smlouvu o veřejných službách v přepravě cestujících na železnici, díky které máme mít všechny tratě, elektrifikované systémem 25 kV, pod moderními vlaky.
To jsme Jihočechům slíbili a teď je ta chvíle, kdy si můžeme další slib odškrtnout jako splněný. Já jsem rád, že naši cestující mají k dispozici skutečně to nejlepší, co je v současné době na našich tratích vůbec možné. Kraj se stará o dopravní obslužnost, vozíme Jihočechy do práce i do školy a tohle je další díl skládačky, který jsme považovali za nutný doplnit. Tedy zajistit cestujícím maximální možný komfort, který si jistě zaslouží,“ řekl hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba.
„České dráhy pokračují v rychlé modernizaci vozového parku na vytížených regionálních tratích a nejinak tomu bude i v jižních Čechách. Elektrické jednotky RegioPanter i motorové RegioFoxy se mezi našimi cestujícími těší velké oblibě a jsem přesvědčen, že mnohé fanoušky si najdou i mezi Jihočechy. Nabízí totiž vše, co patří k modernímu a pohodlnému cestování – klimatizaci, Wi-Fi, dostatek místa, tichý provoz a nejmodernější zabezpečovací systémy,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah, a dodává: „Dvaadvacet moderních vlaků znamená více než 2 900 komfortních sedaček pro cestující. To pro představu téměř odpovídá počtu obyvatel Volyně na Strakonicku.“
Psali jsme
Plzeňský kraj se dočkal posily na kolejích. Do regionu dorazily tři nové vlaky RegioFox, přezdívané „Lišky“, a hned se chystají vyrazit…
„Jihočeský kraj přitahuje svou bohatou historií a úchvatnou přírodou, a my jsme rádi, že můžeme přispět k jeho rostoucí atraktivitě dodávkou pěti nových dvouvozových jednotek RegioPanter. Jedná se o úspěšný vlak, který brázdí nejen tratě Jihočeského kraje, ale úspěšně vyrábíme tento vlak v různých variantách pro Slovensko, Lotyšsko, Estonsko a již za krátko také pro Bulharsko. Celkově bude těchto vlaků brzy jezdit téměř 400. Cestující se tedy mohou těšit na moderní vlaky, splňující nejvyšší evropské standardy kvalit i bezpečnosti,“ řekl Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva Škoda Group.
„Velmi si vážíme spolupráce s Českými drahami a jsme rádi, že naše motorové jednotky, které dopravce
pojmenoval jako RegioFoxy, mohou vozit cestující téměř po celé republice a také v krásném Jihočeském kraji. Chtěl bych zdůraznit, že kromě jízdního komfortu a vysoké technické úrovně jednotek PESA jsou tyto vlaky vybaveny nejmodernějšími pohonnými jednotkami Rolls-Royce, které splňují přísné emisní normy STAGE 5 a navíc jsou přizpůsobeny k použití moderních syntetických paliv HVO. Použití HVO v příměsi s motorovou naftou může snížit vypouštěné emise až o desítky procent,“ uvedl Miroslav Kupec, jednatel společnosti PESA Rail CR, která v Česku zastupuje polského výrobce kolejových vozidel.
Psali jsme
Šest moderních vlaků RegioFox PID začalo jezdit na trasách mezi Rakovníkem, Berounem a Prahou. Cestující se mohou těšit na pohodlí…
S Foxy přes nový most u Červené nad Vltavou, RegioPantery po celém kraji
Obnovu vozidlového parku v Jihočeském kraji zahájily České dráhy v polovině roku 2012, kdy postupně začaly přebírat od výrobce a následně nasazovat do provozu čtyři dvouvozové elektrické jednotky řady 650 RegioPanter 1. generace. V období do začátku roku 2014 tyto vlaky postupně začaly zajišťovat většinu spojů na regionální lince České Budějovice – Strakonice a téměř všechny spoje na lince České Budějovice – České Velenice.
Mnohem rozsáhlejší proměnou pak prošla vozba v elektrické trakci během první poloviny roku 2022, kdy
výrobce Škoda Group dodal Českým drahám dalších deset nových RegioPanterů 2. generace (řada 650.2). Jednotky převzaly zbývající výkony mezi Strakonicemi, Českými Budějovicemi a Českými Velenicemi a následně byly postupně nasazeny na linkách z Českých Budějovic do Písku a Jindřichova Hradce, dále na většině spojů z Českých Budějovic do Horního Dvořiště (s výjimkou vlaků, které pokračují z Rybníka do Lipna nad Vltavou, a mezinárodních vlaků České Budějovice – Linz Hbf) a z krajské metropole do Tábora.
Psali jsme
České dráhy vyměnily staré vlaky za 55 nových kousků. Investice přes 7 miliard Kč zajistila stovky pracovních míst. Nové vlaky teď brázdí české…
Nasazení těchto moderních vlaků na zbývajících spojích z Českých Budějovic do Horního Dvořiště a do Lipna nad Vltavou umožní převzetí další pětice RegioPanterů. Tato dodávka aktuálně probíhá, České dráhy již převzaly čtyři jednotky, a k jejímu završení by mělo dojít na začátku října. V jihočeské flotile pak České dráhy budou mít celkem patnáct RegioPanterů 2. generace a čtyři podobné jednotky z první série.
Po dokončení dodávky RegioPanterů zajistí tyto moderní elektrické vlaky kompletní regionální dopravu
na elektrizovaných tratích, kde objednává vlaky Jihočeský kraj. Cestující se Pantery svezou na tratích České Budějovice – Strakonice, České Budějovice – Písek, České Budějovice – Veselí nad Lužnicí – Jindřichův Hradec, České Budějovice – Veselí nad Lužnicí – Tábor, České Budějovice – Horní Dvořiště a Rybník – Lipno nad Vltavou.
Obnova probíhá také u vlaků zajišťující výkony na neelektrizovaných tratích. Pro Jihočeský kraj je určeno
celkem sedm nových jednotek řady 847 RegioFox, lidově nazývaných „Lišky“. Výrobce PESA už Českým
dráhám dodal šest těchto jednotek, poslední jednotka bude dle smlouvy předána dopravci na konci září.
Aktuálně jsou nasazeny první jihočeské RegioFoxy dočasně na trati mezi Veselím nad Lužnicí a Českými
Velenicemi, od října budou nasazeny na úseku Tábor – Milevsko. Od nového grafikonu v prosinci letošního roku bude sedmero „Lišek“ vozit cestující na celé plánované lince mezi Táborem, Pískem a Strakonicemi.
Výhody moderních vlaků RegioPanter a RegioFox
- moderní světlý a přehledný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami dle požadavku krajů ve 2. a případně také v 1. třídě;
- klimatizace
- na zastávkách s nižšími nástupišti usnadňuje nástup dodatečný výsuvný schod;
- pro cestující na vozíku jsou vybaveny plošinou pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu, resp. umožní překonat různou výšku nástupiště a podlahy vozu;
- moderní předsuvné dveře ovládané tlačítky, centrálně uzavírané a blokované již před rozjezdem vlaku, nástup a výstup je umožněn bezpečně jen na straně nástupiště;
- pro nevidomé a slabozraké jsou dveře jednotky vybavené dálkovým ovládáním dveří obsluhovaným slepeckou vysílačkou a vybavené akustickým majáčkem, dveře jsou vybaveny varovnou audiovizuální signalizací před zavíráním a mají bezpečnostní prvky proti sevření osob;
- pro nevidomé a slabozraké budou uvnitř soupravy k dispozici také informační štítky v Braillově písmu a tlačítka v haptickém provedení;
- prostorné bezbariérové WC s uzavřeným systémem je přístupné osobám na vozíku a vybavené sklopným stolem pro přebalování kojenců;
- elektrické zásuvky 230 V a USB porty pro napájení přenosné elektroniky, např. mobilní telefony, tablety atp.;
- v elektrických jednotkách výkonné zdroje el. energie pro dobíjení elektrických invalidních vozíků nebo elektrokol;
- sklopné nebo rozkládací stolky podle rozmístění sedaček;
- u elektrických jednotek individuální čtecí lampičky u jednotlivých míst;
- dostatečně velké prostory pro přepravu osob na invalidním vozíku, umístění kočárků, jízdních kol a dalších velkých zavazadel;
- moderní audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících osob
Moderní vlaky Jihočeského kraje v číslech
Dvouvozový RegioPanter řady 650.2
kapacita 140 míst k sezení
délka 52,9 metrů
hmotnost 105 tun
max. rychlost 160 km/h
výkon 1 360 kW
napájecí systémy 3 kV DC a 25 kV 50 Hz AC
počet motorů – 4
počet podvozků – 4
počet dveří – 8
Konečný počet jednotek v kraji – 15
Psali jsme
Počátkem července byla dokončena modernizace regionálních vlaků v objednávce Pardubického kraje na trati Pardubice – Chrudim – Havlíčkův Brod,…
RegioFox řady 847
kapacita 115 míst k sezení (včetně sklopných sedaček)
délka 44,4 metrů
hmotnost 83 tun
max. rychlost 120 km/h
výkon 750 kW
počet motorů – 2
přenos výkonu hydrodynamický
počet podvozků – 3
počet dveří – 4
Konečný počet jednotek v kraji – 7
Zdroj: Tisková zpráva ČD