EU version

Kvalita předběhla cenu: Sudop a Egis berou největší zakázku na projektování VRT, Korejci i Španělé zůstali pozadu

Kvalita předběhla cenu: Sudop a Egis berou největší zakázku na projektování VRT, Korejci i Španělé zůstali pozadu
foto: Redakce/Kvalita předběhla cenu: Sudop a Egis berou největší zakázku na projektování VRT, Korejci i Španělé zůstali pozadu
27 / 08 / 2024

V České republice byla uzavřena dosud největší zakázka na projektování vysokorychlostních tratí (VRT), v níž zvítězilo sdružení české firmy Sudop Group a francouzské společnosti Egis. Správa železnic (SŽ) vybrala toto konsorcium, které zahrnuje společnosti Sudop Praha, Egis Rail, Moravia Consult a Metroprojekt, aby vypracovalo dokumentaci k zásadnímu úseku VRT mezi Prahou a Brnem, konkrétně na trase Světlá nad Sázavou – Velká Bíteš. Vítězná nabídka Sudopu a jeho partnerů činí 579,2 milionu korun, což výrazně převyšuje cenové nabídky konkurence. Výběr však nezávisel pouze na ceně; hodnocena byla i odborná úroveň uchazečů a další kvalitativní parametry.

Kritéria výběru: Kvalita převažuje nad cenou

Podle informací, které poskytla Správa železnic, hrála cena v tomto tendru pouze 30% roli. Zbylých 70 % váhy připadlo na hodnocení odborných schopností týmu, jeho schopnosti identifikovat a řídit rizika a také manažerské schopnosti projektového vedení. Tendr probíhal na základě přístupu „Best Value Approach“, což umožňuje klást důraz na kvalitu a odbornou způsobilost uchazeče před cenovými kritérii. Tento přístup je u Správy železnic často využívaný u náročných infrastrukturních projektů.

Zahraniční konkurence: Korejci a Španělé na českém trhu

Sdružení Sudop a Egis Rail se v soutěži utkalo s významnými zahraničními hráči. Druhým uchazečem bylo česko-španělské sdružení, které tvořila česká firma Sagasta ve spolupráci se španělskou projekční společností Acciona. Nováčkem v soutěži byl také jihokorejský tým tvořený společností Dohwa Engineering a Korea National Railway, který spolupracoval s českou firmou NDcon. Pro Korejce byla tato zakázka první účastí ve výběrovém řízení Správy železnic, nicméně již mají zkušenosti s projektováním vysokorychlostní trati z Katovic do Ostravy.

Nejnižší nabídka v soutěži pocházela právě od česko-korejského sdružení a dosahovala částky 476,6 milionu korun. Druhá nejnižší cena, kterou nabídlo vítězné sdružení Sudop a Egis, činila 579,2 milionu korun. Česko-španělské sdružení nabídlo projektování za 595,6 milionu korun. Správa železnic původně odhadovala, že cena zakázky dosáhne až 690 milionů korun, což znamená, že i nejvyšší nabídky byly stále v rámci stanoveného rozpočtu.

Úsek VRT Vysočina II: Praha – Brno – Ostrava

Projekt Vysočina II, zahrnující úsek mezi Světlou nad Sázavou a Velkou Bíteší, je součástí ambiciózního plánu na rychlé železniční spojení Praha – Brno – Ostrava. Tento úsek je rozdělen do tří částí: kromě hlavní trati zahrnuje také přestavbu železničního uzlu Jihlava, modernizaci trati z Velkého Meziříčí do Kozlova a úpravy ve stanici Křižanov. Samostatnou zakázkou je nový terminál VRT v Jihlavě, kde byl již vybrán vítězný návrh v rámci architektonické soutěže.

Plánované vysokorychlostní trati, mezi nimiž bude i tento úsek Vysočina II, se mají propojit s dalšími klíčovými úseky, jako je VRT Střední Čechy a VRT Vysočina I. Dokumentace pro některé z těchto úseků, jako jsou VRT Polabí a VRT Střední Čechy, je již ve fázi zpracování.

Celý projekt je součástí snahy České republiky modernizovat a urychlit dálkovou železniční dopravu a zlepšit její konkurenceschopnost s ostatními evropskými železničními sítěmi.

Tagy