foto: Ministerstvo dopravy / public domain/Spolupráce s Jižní Koreou pomůže zlepšit českou železnici
Česká železnice stojí před zásadní proměnou. Výstavba vysokorychlostních tratí láká nejen domácí firmy, ale také významné zahraniční hráče – mezi nimi i zkušené společnosti z Jižní Koreje, Dohwa Engineering a Korea National Railway.
Česká železnice stojí na prahu nové éry. Ambiciózní projekt vysokorychlostních tratí (VRT) přitahuje pozornost nejen domácích firem, ale i mezinárodních gigantů z oboru. Nedávné výběrové řízení na úsek mezi Světlou nad Sázavou a Velkou Bíteší vyvolalo zvýšený zájem zahraničních společností o český trh – mezi nimi i významného hráče z Jižní Koreje, konkrétně společnosti Dohwa Engineering. Jihokorejské společnosti se rozhodně nechtějí spokojit s rolí outsiderů a svůj záměr ukázali i při zářijové misi, kterou vedl prezident Korea National Railway (KNR).
V rámci oficiální návštěvy se prezident KNR setkal s českým ministrem dopravy Martinem Kupkou a diskutoval o možnosti spolupráce na českých železničních projektech. Tato mise symbolizuje rostoucí zájem Koreje o českou infrastrukturu a především o český projekt VRT. Setkání proběhlo u příležitosti česko-korejské železniční konference, která se konala ve slavné Fantově budově na pražském hlavním nádraží. Konference zdůraznila potenciál korejských technologií a znalostí pro českou železnici. KNR se díky svému portfoliu a moderním technologiím profiluje jako velmi zajímavý partner, který by mohl výrazně přispět ke kvalitě českých železničních staveb.
Korea National Railway a Dohwa Engineering: Korejské společnosti míří na český trh
Korea National Railway (KNR) je státní společnost, která patří mezi klíčové pilíře železniční infrastruktury v Jižní Koreji. Byla založena v roce 2004 a od té doby se specializuje na výstavbu, správu a modernizaci železniční sítě, včetně vysokorychlostních tratí. KNR, s bohatými zkušenostmi v implementaci pokročilých technologií, se dlouhodobě zaměřuje na efektivitu a inovace v železniční dopravě, což vytváří silnou pozici nejen na domácím, ale i mezinárodním trhu. Společnost nyní hledí i na české projekty VRT, kde by její zkušenosti mohly přispět k zavedení pokročilé infrastruktury, korejské firmy
Vedle KNR se do českého rybníčku hlásí také další korejský lídr – Dohwa Engineering, který patří mezi největší inženýrské společnosti v Jižní Koreji. Firma poskytuje komplexní služby v oblasti plánování, návrhu, dohledu a řízení projektů napříč různými sektory, včetně dopravy, vodohospodářství, energetiky a životního prostředí. Dohwa byla založena již v roce 1957 a její portfolio zahrnuje projekty po celém světě. Mezi její nejvýznamnější zakázky pro náš region patří projektování vysokorychlostní trati mezi Katovicemi a Ostravou, klíčového úseku transevropské sítě TEN-T.
Psali jsme
Spolupráce v oblasti moderních dopravních technologií, vysokorychlostních tratí nebo kosmických aktivit a rozvoj přímých leteckých spojení mezi…
Do českých VRT míří silní zahraniční hráči
Korejské společnosti jako Dohwa Engineering a KNR nejsou zdaleka jedinými zahraničními zájemci o české VRT. Nedávné tendry ukázaly, že český trh přitahuje i další velká jména, která mají dlouholeté zkušenosti s výstavbou vysokorychlostních tratí po celé Evropě.
Jedním z takových hráčů je polský Budimex, významná stavební společnost, která v posledních letech získala řadu zakázek na modernizaci železniční infrastruktury nejen v Polsku, ale i v dalších evropských zemích. Budimex je známý svým důrazem na efektivitu a pokročilé stavební technologie, což může českému trhu přinést významné inovace.
Ze západu Evropy se na české tendry zaměřila například španělská společnost Acciona, která má za sebou rozsáhlé zkušenosti s výstavbou vysokorychlostních železnic ve Španělsku a dalších zemích. Acciona přináší osvědčené technologie a know-how, které se osvědčily na rozsáhlých projektech po celé Evropě.
A nyní Korejci – Dohwa Engineering a státní společnost Korea National Railway – přinášejí nejen své zkušenosti s železniční infrastrukturou, ale i asijské technologie, které by mohly posunout českou železnici na světovou úroveň.
Psali jsme
České železnice se brzy posunou do moderní éry. První stavební práce na vysokorychlostních tratích odstartují v roce 2025. Úseky mezi Nezamyslicemi…
Ministerstvo dopravy vítá zahraniční konkurenci – nová krev pro český trh
Ministerstvo dopravy ČR dlouhodobě podporuje otevření českého trhu zahraničním hráčům, především proto, že zvýšená konkurence může přinést významné snížení nákladů na výstavbu a modernizaci železniční infrastruktury. Dnes je český trh do velké míry ovládán omezenou skupinou firem, která má monopol na velké dopravní stavby. Zahraniční konkurence v podobě silných hráčů jako Budimex, Acciona nebo Dohwa Engineering může toto rozložení sil změnit a přinést větší transparentnost a efektivitu do výběrových řízení.
Ministerstvo věří, že vstup nových firem přinese technologické inovace, které sníží ceny stavebních prací, zlepší jejich kvalitu a urychlí celý proces výstavby. Zapojení zahraničních firem do výstavby VRT tak může nejen zlepšit konkurenceschopnost české železnice na evropském trhu, ale i snížit finanční zátěž na veřejné rozpočty. Česká železniční budoucnost se začíná rýsovat – a zahraniční firmy budou neodmyslitelnou součástí této nové kapitoly.
Zdroje: md.gov.cz, RAILTARGET