EU version

Kolovratník pro RT kriticky k rozpočtu pro Správu železnic: Nejsme v souladu s EU. Plán financování musí být na 5 let

Kolovratník pro RT kriticky k rozpočtu pro Správu železnic: Nejsme v souladu s EU. Plán financování musí být na 5 let
foto: Archiv/Kolovratník pro RT kriticky k rozpočtu pro Správu železnic: Nejsme v souladu s EU. Plán financování musí být na 5 let
05 / 11 / 2022

Ve čtvrtek probíhal Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny, kde se řešilo téma jednotlivých kapitol státního rozpočtu. Mimo jiné také kapitoly Ministerstva dopravy a SFDI. Redakci RAILTARGET zajímalo téma finančního rámce a dlouhodobějšího plánování. Místopředseda Martin Kolovratník (ANO) vládu v tomto zkritizoval a dodal, že teď je míček na straně kabinetu Petra Fialy (ODS). „My jsme udělali první krok liniovým zákonem,“ zdůraznil.

Směrnice EU o jednotném železničním prostoru totiž požaduje 5letou stabilitu financování manažera infrastruktury, přičemž ČR to obchází smlouvou SFDI – SŽ, ale bez jakékoliv finanční garance. Tento fakt pak následně mimo jiné neumožňuje efektivní plánování údržby v čase. Nemožnost dlouhodobého plánování a současně nemožnost omezit počet vlaků je příčinou kritizované nespolehlivosti infrastruktury. Redakce RAILTARGET položila na toto téma dotaz místopředsedovi hospodářskému výboru Martinovi Kolovratníkovi. „Za prvé mělo a Česká republika v tomto není v souladu s EU, to prostě nedodržujeme,“ odpověděl na otázku, zda by se tento rámec neměl dodržovat a pokračoval:  „I protože a řekli jsme si to před chvílí, vytváříme pouze střednědobý výhled, a ten je na tři roky, 2023, 2024, 2025. Takže minimálně dva roky tady zaostáváme a k tomu doplním, opět to tady dneska zaznělo, že pokud je nějaká představa ministerstva na delší plánování, mluvili o deseti letech, tak za nás nebo za sebe řeknu, že první krok jsme udělali v roce 2020 při novele liniového zákona, kdy jsme do něj vtělili seznam strategických staveb. To je příloha, která tam dodnes je. A jsou tam jak hlavní železniční koridory, tak všechny vysokorychlostní tratě,“ dodal s tím, že tehdy se řešilo, že právě tento seznam se použije do budoucna právě pro účely těchto delších plánů. „V zákoně budou odhlasované stavby jako strategické, Němci tomu říkají strategický plán dopravních staveb. To znamená, že to projde kritikou opozice, koalice, hlasování v obou komorách, pak je to strategická stavba a ta se promítá i do rozpočtu. Takže my jsme přípravu udělali a teď je to míček na straně současné vlády, aby seznam z liniového zákona vzala, a kromě vyvlastňování v zákoně ho promítla i do finančních plánů a tím požadavky unie splní,“ řekl k procesu a připomněl, že Česká republika je členem EU a když se toto téma na evropské úrovni definovalo, tak ČR byla u toho.

Pětileté plánování by bylo správné, míní Kolovratník

 „A je to správně. Železniční sektor je hodně konzervativní. Jízdní řády se dělají téměř dva roky s předstihem, takže tam se musí plánovat hodně dopředu. Takže souhlasím s tím, že se to má udělat tak, jak to Evropa chce. Udělali jsme první krok liniovým zákonem, tvorbou seznamu, který už tehdy jsme chystali jako nosič pro další kroky a tohle by nyní měl být další krok, aby vláda seznam promítla do rozpočtu,“ znovu zrekapituloval Kolovratník a přešel k aktuálnímu tématu kritiky fungování infrastruktury.

„Jsem kritický k větám, které bohužel od koalice slyším, že za naší vlády se plánovalo špatně, že je infrastruktura nespolehlivá, že je oprav moc, tak tyhle kritiky jednoznačně odmítám,“ hájil se Kolovratník v rozhovoru pro redakci RAILTARGET. Podle jeho slov byli vládou s historií, za kterou mohou i předchozí vlády ODS. „Zkrátka investovalo se málo. Týká se to primárně koridoru, jakékoliv opravy na regionálních tratích v zásadě nevadí,“ pokračoval Kolovratník a uvedl konkrétní příklad trati Pardubice - Hradec Králové. „Trať se nyní kompletně předělává. Byla tam přes půl roku náhradní autobusová doprava a normálně to funguje. Logicky je problém na hlavním koridoru, kde byly výpadky u Brandýsa nad Orlicí. Když se vám zastaví hlavní koridor, tak se vám zastaví celá republika. To je z naší strany jen dohánění dluhů předchozích vlád. Musí se to opravit i s vědomím možné nespolehlivosti. Byla to míra rizika, kterou jsme byli ochotni nést, aby se koridor dal do pořádku a fungoval,“ reagoval dále poslanec a zkritizoval výroky, že to nebylo dobře naplánované, nebo že na hlavním koridoru bylo hodně oprav. „To riziko jsme nesli, ale jsem přesvědčen, že to bylo správně,“ ohradil se závěrem. 

Tagy