foto: Senat Rzeczypospolitej Polskiej / Wikimedia Commons / CC BY-SA/Polský Sejm
V Polsku došlo k podpisu koaliční smlouvy tří politických subjektů pod vedením Občanské platformy Donalda Tuska. Víme, co to znamená pro dopravu.
Unikátní rozvoj polské infrastruktury v poslední dekádě, na kterém se obtížně najde kritika, se odráží i v koaliční smlouvě pravděpodobné budoucí vlády. Není zde ani zmínka o před volbami slibovaných revizích VRT, nového letiště a emocionálně diskutované budoucnosti CPK (účelové investiční a realizační státní akciové společnosti pro VRT a letiště).
Dopravě se tedy koalice v programu věnuje z hlediska zajištění dostupné a efektivní veřejné dopravy. Slibují návrat zrušených autobusových spojení, ke kterému došlo za doby covidu. Koalice chce ale i rozvíjet železniční síť. Využití prostředků z EU a rozpočtových zdrojů bude podléhat kritériu zlepšení kvality veřejné dopravy a ve smlouvě slibuje jednotnou jízdenku na všechny druhy veřejné dopravy.
Ve státních podnicích koalice slibuje na vedoucích místech „odpolitizování“ míst a nahrazení nejlepšími manažery, kteří nebudou mít stranické a rodinné vazby na politiku. V dopravě se to týká především struktur holdingu PKP a také státních podniků železničního průmyslu.
Aktuálně je však klíčové, zda současný premiér pověřený sestavením vlády v prvním pokusu získá většinu v Sejmu. Pokud se tak nestane, koalice Občanské platformy bude sestavovat vládu. Ve druhém pokusu už premiéra pověřeného sestavením vlády v Polsku vybírá Sejm. V něm vznikla tzv. Občanská koalice. Ta sdružuje obě části Třetí cesty (Lidovci a Polsko 2050) a Levici.
Tagy