EU version

Když válka jede vlakem: Ruské ešalony od legií po dnešek

Když válka jede vlakem: Ruské ešalony od legií po dnešek
foto: Armáda ČR / public domain/Vojenský vlak ešalon
26 / 11 / 2024

Armádní ešalony, známé ruské vojenské vlaky, mají dlouhou a bohatou historii. Od první světové války přes studenou válku až po současné konflikty jsou symbolem vojenské logistiky, mobility a obrany.

Ruské vojenské vlaky mají dlouhou historii a jsou známé svou významnou rolí v různých konfliktech, který byl používán během první a druhé světové války. Tento vlak sloužil k přepravě vojáků, zásob, munice a vybavení a často byl vybaven obrněnými vagony pro ochranu proti útokům. Vlaky se používají i dnes.

Studená válka a role sovětských ešalonů

V myšlenkách se lze vrátit i do období  studené války, kde se vojenské vlaky také využívaly. Sovětský svaz, stejně jako jiné země, používal vojenské vlaky jako mobilní základny a prostředky pro přepravu těžkých zbraní, raket a dalšího vojenského materiálu. Sovětské vojenské vlaky měly na některých místech ochranné pancéřování a vybavení pro obranu před leteckými útoky. V současnosti existují i moderní ruské vojenské vlaky, které jsou součástí armádní logistiky.

Co je to ešalon? Historický i moderní pojem

Když zabrousíme i trochu do lingvistiky, tak zjistíme, že pro vojenský vlak se používá výraz ešalon. Čili vojenský transport, vojenská vlaková souprava anebo také vojenský vlak. I takový samotný Legiovlak se skládá ze 14 zrekonstruovaných vagonů, které představují vojenský ešalon. Těmito vlaky se desetitisíce československých legionářů přepravily v letech 1918-1920 napříč Ruskem po Transsibiřské magistrále. Nutno podotknout, že průjezd si často musely vynutit bojem s bolševiky. 

Moderní ruské vojenské vlaky

Nemusíme ale být stále jen v historii, toto téma je značně aktuální i dnes. Ruské armádní vlaky, známé jako „ešalony“, hrají klíčovou roli v současné vojenské strategii. Moderní ruské armádní vlaky, jako je Baikal, byly použity během invaze do Ukrajiny a mají rozsáhlé možnosti pro logistiku, technickou rekonstrukci, odstranění min a ochranu železničních tratí. Baikal se během konfliktu dostal na frontové linie, kde slouží jako mobilní pevnost a ochraňuje vojenské zásoby. Kromě toho je vybaven také drony pro průzkum a pozorování​, jak konstatuje web Russia Beyond.

 

 

 

 

V této souvislosti je dobré připomenout, že severské země se nyní přopravují na vytvoření přeshraničních vojenských koridorů, které umožní hladkou přeshraniční přepravu vojáků a techniky.  

„Vývoj vojenských dopravních koridorů významně posílí obranné a odstrašující schopnosti NATO. Jde o klíčový prvek pro bezpečnost Norska,“ uvedl pro server NATO aktual norský ministr obrany Bjørn Arild Gram. Během setkání NORDEFCO se ministři obrany rovněž dohodli na společném navýšení výroby munice a na zahájení spolupráce v oblasti bezpilotních vzdušných systémů. Přeshraniční mobilita zůstává klíčovým prvkem severských a spojeneckých vojenských cvičení.

Severské země a NATO: Nové vojenské koridory

V srpnu dokonce také proběhla médii zpráva o plánech na vojenský koridor. Pokud by Rusko totiž zaútočilo na některou ze zemí Severoatlantické aliance, evropští a američtí vojáci by se museli co nejrychleji dostat na své východní křídlo. „Rychlému přesunu ale brání zdlouhavé administrativní procesy pro přepravu válečného materiálu přes hranice, nedostatečná a nevyhovující infrastruktura pro přesun obrněných vozidel a taky nedostatek přepravních kapacit, jako jsou železniční vozy,“ uvádí iRozhlas.cz s tím, že v květnu ministři zahraničí Evropské unie vyzvali členské státy, aby splnily závazek vojenské mobility, který zahrnuje investice do infrastruktury. Cílem je zajistit ozbrojeným silám prioritní přístup k silniční, železniční a jiné dopravě.

Zdroj: Security Magazín; iDnes.cz; iRozhlas.cz

Tagy