EU version

Když selže člověk i systém: Proč vlaky projíždějí návěstidla a co s tím dělat

Když selže člověk i systém: Proč vlaky projíždějí návěstidla a co s tím dělat
foto: Centrum dopravního výzkumu/Odborný seminář CDV
13 / 05 / 2025

Návěstní napodobovač, mapa projetých návěstidel i praktické příklady z terénu. Seminář zaštítěný Centrem dopravního výzkumu ukázal, jak lépe předcházet nebezpečným situacím na železnici. Zapojili se odborníci ze Správy železnic, AŽD, Českých drah i Ministerstva dopravy.

Seminář zaštítěný Centrem dopravního výzkumu byl pokračováním jeho snahy v řešení problematiky nedovolených jízd drážních vozidel. Akce se účastnili i zástupcize Správy železnic, AŽD, Federace strojvůdců, Drážní inspekce a Českých drah. Nechyběli také zástupci Ministerstva dopravy. Zúčastněným představil Petr Skládaný z Centra dopravního výzkumu výsledky loňského pokračování projektu s názvem Výzkum problému nedovolených jízd drážních vozidel. Seminář proběhlý koncem dubna v Brně měl název  Projetá návěstidla z pohledu infrastruktury a dopravní psychologie. 

Přehledná mapa projetých návěstidel 

Jak uvádí Centrum dopravního výzkumu ve své tiskové zprávě, předmětem následné diskuse bylo využití nástrojů bezpečné infrastruktury a dopravní psychologie pro sanaci problematických návěstních lokalit s výskytem mimořádných událostí. Jedním z využitých analytických nástrojů byla mapa projetých návěstidel. Na mapě lze vidět nedovolené jízdy na železniční síti, které se staly od roku 2015. Nechybí na ní také rozdělení mimořádných událostí do pěti kategorií. 

Jednou z hlavních snah semináře bylo sdělení, že i řešení, která jsou dle aktuálních předpisů zcela v pořádku mohou nést řadu bezpečnostních rizik. Jako spolehlivé předcházení těmto rizikům byly v tiskové zprávě uvedeny nástroje bezpečné infrastruktury, tedy bezpečnostní inspekce a bezpečnostní audit.  

Došlo také na ukázku bezpečnostních inspekcí dvaceti lokalit a představení bezpečnostních rizik. Ty zahrnovaly banální problémy i nahromadění významných rizik v jedné lokalitě. Tisková zpráva konkrétně zmiňuje například nedostatečnou viditelnost návěstidla (i přes splněný předepsaných norem), umístění návěstidel v oblouku nebo nevhodnou sekvenci seřaďovacích návěstidel. Michal Šimeček z CDV pak přiblížil jaký vliv pak tato rizika mohou mít na strojvedoucípsychologického hlediska. 

Dobrou zprávou pak bylo, že náprava těchto rizik může být často velmi snadno proveditelná. Například zvýšení nápadnosti návěstidla v terénu, vysekání křoví v okolí návěstidla nebo doplnění vzdálenostních upozorňovadel. 

Poznatky do boudcna a představení napodobovače

Došlo také na představení takzvaného návěstního napodobovače. Ten na workshopu ukázala společnost AŽD. Účelem zařízení je zjednodušeně reprodukovat znak blížícího se návěstidla a tím usnadnit strojvůdci rozpoznání návěsti především za snížené viditelnosti na hlavní návěstidlo. 

Tisková zpráva také zmiňuje různé pohledy zúčastněných stran během průběžné diskuze. I to právě přineslo důležité poznatky k řešené problematice. Výsledek workshopu by měl proto posloužit jako jeden z materiálů ke zpracování příručky pro provozovatele dráhy a projektanty. 

Centrum dopravního výzkumu (CDV) je veřejnou výzkumnou institucí. Jak uvádí na svém webu, jedním z jeho hlavních poslání je uskutečňovat výzkumnou a vývojovou činnost v oblasti dopravy, poskytovat odborně nezávislou expertní servisní podporu pro ministerstva a orgány státní správy a samosprávy. 

Tagy