EU version

Kdysi nádherný park, dnes ráj pražského podsvětí. Nechvalně známý Sherwood demonstruje dynamickou historii Hlavního nádraží

Kdysi nádherný park, dnes ráj pražského podsvětí. Nechvalně známý Sherwood demonstruje dynamickou historii Hlavního nádraží
foto: SŽ / Public domain/vizualizace Pražského nádraží
05 / 02 / 2024

Redakce RAILTARGET připravila několikadílný seriál o pražském Hlavním nádraží, které má projít rozsáhlou rekonstrukcí. Ta odstartuje již v roce 2028. Znáte ale historii „Hlaváku“? Věřte, v mnohém Vás překvapí!

Rekonstrukce pražského Hlavního nádraží by měla začít již v roce 2028. V zadávacím řízení na modernizaci zvítězil návrh Šťastný Hlavák z dílny dánského studia Henning Larsen Architects. Počítá se změnami nejen samotného objektu nádraží, ale i přilehlého okolí. Tematikou Hlaváku se proto zabývá i známý český architekt Adam Gebrian, který tomuto projektu věnoval sérii videí.

Aby bylo možné pochopit podstatu a význam celého komplexu, je třeba připomenout si něco málo z historie. Nádraží Františka Josefa, jak se dnes přezdívaný Hlavák, původně jmenoval, vzniklo jako koncové nádraží na odbočce z hlavní trati spojující Vídeň s Bavorskem. První parní vlak zde přivítali 14. prosince 1871.

Novorenesanční odbavovací budova měla podobu honosné italské vily a říkalo se jí zámecké nádraží. Před nádražím vznikl Velký park, později známý jako Vrchlického sady. „Byl to důležitý, krásný městský park, kde jste chtěli trávit svůj čas. S jezírkem, skalkou, zvířaty, stromy,“ přibližuje Adam Gebrian původní stav dnešního tzv. Pražského Sherwoodu.

Během třiceti let však zaznamenala železniční doprava takový rozmach, že kapacita nádraží už nestačila. V roce 1901 proto začala rozsáhlá rekonstrukce. Původní budovu bylo třeba rozebrat a na jejím místě vznikla podle návrhu Josefa Fanty secesní odbavovací hala. Kolejiště zastřešila ocelová konstrukce z dílny mostárny Samuela Bondyho. Na výstavbu se spotřebovaly 2 tisíce tun oceli, 1,2 milionu nýtů, 18 tisíc m2 zinkového plechu a přes 200 kusů skleněných tabulí.

Fantova budova a její propojení s odbavovací halou ze 70. let

Secesní Fantova budova sloužila k odbavování cestujících až do roku 1977. „Dnes je to národní kulturní památka a myslím si, že to je všemi lidmi oceňovaná stavba. Mnozí si k ní našli vztah a do dneška tato budova reprezentuje hlavní vlakové nádraží, přestože pro ten dnešní provoz není moc důležitá,“ konstatuje propagátor architektury.

Přelom 60. a 70. let minulého století znamenal pro Hlavní nádraží obrovskou výzvu. Začala stavba metra a severojižní magistrály, což si vyžádalo rozsáhlé stavební úpravy. „Pomocí architektonické soutěže byl vybrán návrh od skvělého autorského týmu Bočan, Šrámkovi, Danda, Trnková, Rothbauer, kteří přišli s tím, jak vytvořit novou velkou odbavovací halu, která je částečně zakopána a zapuštěna pod zem tak, aby mohla podejít pod magistrálou, ale aby zároveň nevytvářela velký vizuální protiklad té krásné existující secesní Fantově budově. A já myslím, že se jim to podařilo,“ konstatuje Gebrian

Návrh počítal s tím, že velký zakrytý prostor zůstane otevřený a prázdný. Měl fungovat jako místo krátkého zastavení a rozhlédnutí se poté, co cestující opustí vlak. Magistrála však odřízla historickou Fantovu budovu od centra města, což se podepsalo i na stavu okolí. Památkově chráněné budovy chátraly.

Nový majitel vytvořil z Hlaváku nákupní centrum

V roce 2003 bylo nádraží majetkově rozděleno mezi České dráhy, kterým zůstaly budovy včetně 1. nástupišť a Správu železniční dopravní cesty, která získala kolejiště včetně zbývajících nástupišť. České dráhy v témže roce uzavřely dohodu se společností Grandi Stazioni ČR, podle které měla společnost prostory v nájmu a zavázala se k plnění rekonstrukčních prací. Tato spolupráce se bohužel ukázala jako neefektivní. „Z dlouhodobého hlediska to prostoru neprospělo. Nájemce ho přetransformoval v nákupní centrum, kdy role vlakového nádraží je sekundární,“ konstatuje Adam Gebrian.

Nájemce nerespektoval termíny smluvních prací, až spory nakonec vygradovaly ve vypovězení smlouvy. V roce 2016 bylo celé nádraží převedeno pod Správu železnic. Ta nechala mimo jiné zrekonstruovat sály Fantovy budovy nebo realizovat podchod z nádraží na Žižkov. V prosinci 2023 byla dokončena rekonstrukce fasády Fantovy budovy.

„Prostory, které naposledy sloužily jako nocležny, second hand nebo kanceláře jsme díky špičkové práci stavbařů a restaurátorů vrátili o více než 100 let zpět. Sloupový sál s krásnou keramikou bude vaším oblíbeným místem, kde čekat na vlak. Půjde o komfortní business lounge se salonkem. Dvoupatrové Foyer Café poskytne zázemí pro hlavní sál, ale také pro cestující. Fantův sál je největším prostorem, který jsme v rámci stavby rekonstruovali. Dominuje mu velký státní znak Československé republiky. Sloužit bude společenským událostem,“ uvedla Správa železnic na síti X.

S realizací nové podoby pražského hlavního nádraží by mělo dojít k propojení Vrchlického sadů, odbavovací haly i historické Fantovy budovy. Přímo před nádražím bude stát nová tramvajová zastávka. Vítězný návrh řeší i výsadbu nové zeleně, která pomůže Praze adaptovat se na změny klimatu. Městský park má ambice stát se místem pro život a skoncovat s pověstí obávaného centra narkomanů a povalečů. Zdá se, že pražskému Sherwoodu tak zvoní umíráček.

Medailonek:

Ing. arch. MArch. Adam Gebrian

  • Vystudoval architekturu v Liberci a v Los Angeles
  • Získal titul Architekt roku (2015)
  • Teoretik, propagátor, kritik i fanoušek architektury, který toto téma popularizuje v médiích
  • Žil v Amsterdamu, Rotterdamu, Paříži, Londýně, Los Angeles a v Praze
  • Vydal knihy Tři měsíce v Barceloně (2021), Dva měsíce v Lisabonu (2021), Sedm měsíců v Raleigh, New Yorku a Chicagu (2022)
  • Na svém youtubovém kanálu pravidelně zveřejňuje videokomentáře k zajímavým objektům v České republice i zahraničí

YouTube kanál Adama Gebriana můžete sledovat zde. Celé video týkající se historie pražského hlavního nádraží najdete zde.

Zdroj: YouTube Adam Gebrian - Praha hlavní nádraží: Jak jsme se dostali do současného stavu?

Tagy