EU version

Kauza bateriový vlak: Inovace, kterou nikdo nesoutěžil


Kauza bateriový vlak: Inovace, kterou nikdo nesoutěžil

foto: redakce RAILTARGET/Bateriová vlak od Škoda Group
31 / 01 / 2025

Bateriové vlaky (BEMU) od Škoda Group měly přinést zelenou revoluci na české koleje, ale zatím je provází kontroverze – zakázka bez soutěže a pochybnosti o transparentnosti.

Dopravce bez veřejné soutěže

V roce 2022 se Moravskoslezský kraj rozhodl pro zásadní krok. Uzavřel smlouvu s Českými drahami na zajištění regionální železniční dopravy. Problém? Celý kontrakt byl zadán přímým způsobem, bez jakékoli veřejné soutěže, to vyvolalo okamžité spekulace o transparentnosti. Stalo se tak těsně před změnou evropské legislativy, která následně přímé zadávání podobných zakázek zakázala. Podle serveru iDNES.cz kraj tuto zakázku ani nenabídl jiným dopravcům. A výsledná částka? Ohromujících 18 miliard korun.

Myslíme, že taková smlouva není pro kraj výhodná. Celý ten nápad je riskantní a jen nahrává Českým drahám a společnosti Škoda Transportation,“ shrnula výhrady Pirátů krajská zastupitelka Zuzana Klusová.

Miliardový byznys bez vyhlášení řádného výběrového řízení. A co zakázka obsahuje? Kromě běžných služeb, nabízí projekt ekologickou inovaci: 19 bateriových vlaků (BEMU), které mají jezdit tam, kde doposud není elektrifikovaná trať.

Experimenty s baterií Škoda Group a ČD

Zde se objevují další otazníky. České dráhy tehdy neměly ani jediný bateriový vlak, přesto měl první z nich vyjet už v prosinci 2024. Národní dopravce se proto se rozhodl pro nezvyklý krok, místo koupě nových bateriových vlaků se rozhodl, že přestaví stávající elektrické jednotky RegioPanter. Přidáním baterií na jejich střechu vznikl nový hybridní vlak. Řešení, které na první pohled dává smysl, ale jeho realizace zvedla vlnu kritiky. ČD totiž podepsala dodatečnou rámcovou smlouvu se Škoda Group (konsorcium Škoda Transportation/Škoda Vagonka) o přestavbě vlaků, opět nepřímo a bez otevřené soutěže.

České dráhy tímto významně zvýhodňují společnost Škoda Group, a přitom by měly sledovat zájmy občanů a férové soutěže, nikoliv primárně zájmy této společnosti. Škoda touto zakázkou získá podstatnou výhodu oproti konkurenci při získávání dalších zakázek. Přitom je klidně možné, že by jiné společnosti mohly tyto vlaky na bateriový pohon dodat levněji, což lze ověřit otevřenou transparentní soutěží. Vedení Českých drah sice tvrdí, že v takto krátkém termínu jim může vlaky dodat pouze Škoda, ale zároveň nedokáže vysvětlit, odkud se tento náhlý spěch vlastně vzal.” uvedla pirátská zastupitelka Moravskoslezského kraje Zuzana Klusová.


Právní spory na sebe nenechaly dlouho čekat.


Právní spory na sebe nenechaly dlouho čekat. Případ začal podrobně zkoumat Petr Šlegr, který v té době působil v dozorčí radě Českých drah. Aby ověřil legálnost tohoto postupu, nechal si vypracovat právní analýzu od společnosti MT Legal, s.r.o. Ta dospěla k závěru, že realizace nákupu BEMU není možná pouhou změnou vlaků ze starší smlouvy se Škodou Transportation.

Tento názor podpořila také Technická univerzita v Berlíně, která v lednu 2023 konstatovala, že mezi původními vlaky objednanými u Škoda Group a novými bateriovými jednotkami existují podstatné rozdíly. České dráhy sice argumentovaly tím, že přidání baterie k elektrické jednotce je logickým krokem, který z EMU udělá BEMU, ale jak se ukazuje, věc je mnohem složitější, než jak ji dopravce prezentoval. Do hry vstoupil i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který udělil Českým drahám pokutu, ta však byla nakonec zrušena a celá věc se vrátila k novému projednání.

Soutěž na nové vlaky: Jediný hráč na poli

Zatímco první čtyři přestavěné BEMU vznikly bez soutěže, zbylých 15 jednotek už bylo předmětem výběrového řízení. Zúčastnili se tři výrobci: Stadler, Siemens a Škoda Group. Na konci zůstala jen Škoda. Nabídla cenu 169 milionů za vlak, přičemž celková hodnota zakázky se vyšplhala na 3,5 miliardy korun. Téměř třetina této částky pokryje desetiletý full service. První čtyři BEMU vlaky už od prosince 2024 vozí cestující na klíčových tratích. Zbylých 15 jednotek by mělo dorazit do roku 2026.

 

Zdroje: www.pirati.cz//www.idnes.czeur-lex.europa.eu

Tagy