foto: MČ Praha 8/Negrelliho viadukt
Známý železniční most táhnoucí se napříč Prahou. Negrelliho viadukt je dodnes nejdelším železničním mostem v České republice. Jak přežil více než 170 let, povodně i rekonstrukce?
Tentokrát se podíváme na další impozantní historickou stavbu - nejdelší železniční most v Česku. Stavba Negrelliho viaduktu započala v roce 1846 a skončila o tři roky později. V roce 1850 se most otevřel pro běžný provoz. Tehdejší Praha vypadala oproti té dnešní výrazně jinak. Jak uvádí www.archiweb.cz byly v té době pražanům k dispozici pouze dva mosty přes Vltavu, z nichž jeden z nich byl historický Karlův most a druhý dnešní most Legií. Oproti současným 27 mostům jde tedy o výrazný rozdíl, který čím dál tím více ovlivňoval fungování Prahy. Negrelliho viadukt byl historicky prvním pražským železničním mostem a dodnes je nejdelším železničním mostem Česka.
Psali jsme
Miesta legenda hovorí, že tie páry, ktoré myslia svoju lásku úprimne, sa im ich sen po návšteve tunela naplní. Tunel lásky na Ukrajine láka cestovateľov…
Negrelliho viadukt: Nejdelší železniční most, který slouží i dnes
Původně měl být projekt viaduktu svěřen do rukou inženýra Jana Pernera, který se již významně zasadil o rozvoj železnice na českém území. Tomu se však jeho řemeslo stalo osudným a po nehodě na železnici v roce 1845 ve svých jednatřiceti letech tragicky umírá. Projekt byl tak svěřen Aloisi Negrellimu, který si také nesl bohaté zkušenosti a to ze staveb železnic ve Švýcarsku a Rakousku. Jak uvádí web dvojka.rozhlas.cz, po úspěšném dokončení tohoto projektu se mimo jiné pokoušel o prosazení stavby Suezského průplavu.
Materiál na stavbu mostu byl na místo dopravován především po Vltavě. Jednalo se o jeden z největších železničních projektů té doby. Po jeho dokončení měl most 1 110 metrů a 87 oblouků. Impozantní konstrukce otevírala železniční trasu, která byla také dokončena krátce po viaduktu a spojovala Prahu a Drážďany. Na projektování této trati se mimo jiné výrazně podílel již zmiňovaný Jan Perner. Do roku 1910 byl Negrelliho viadukt nejdelším železničním mostem v celé Evropě. Přibližně dvacet let po svém zprovoznění byl navíc rozšířen o spojovací viadukt, který měřil dalších 351 metrů a umožnil železniční spojení Libně a Buben.
S tím, jak se Praha obklopující Negrelliho viadukt postupně rozvíjela, nezůstal ani samotný most beze změny. Postupně došlo k zazdění některých oblouků, nahrazení vybraných původně žulových, cihlových nebo pískovcových kleneb betonovými. Některým částem se nevyhnula přeměna na garáže nebo sklady. Na počátku tohoto tisíciletí navíc musel most odolávat silným povodním.
Psali jsme
Po padesáti letech od ukončení stavby trasy metra C přichází do pražského podzemí největší změna za půl století. První úsek trasy D z Pankráce…
Negrelliho viadukt: Rekonstrukce a nové příležitosti
Po necelých 170 letech téměř nepřetržitého využívání a zátěže se Negrelliho viadukt dočkal v letech 2017 - 2020 rozsáhlé rekonstrukce. Jednalo se o složitý proces. Došlo i na obnovu několika oblouků, které překračují samotnou Vltavu a modernizaci železniční části, což umožnilo zvýšení maximální rychlosti vlaků ze 40 na 60 km/h. Viadukt v novém kabátě bohužel otevřel dveře i vandalům.
Modernizace viaduktu však dala vzniknout i novým příležitostem k jeho maximálnímu využití. V prosinci loňského roku se zasklený oblouk číslo 36 proměnil v kulturní centrum nesoucí jméno Viadukt Karlín. To má nyní před sebou dvouletou zkušební dobu, během které by se zde měly pořádat nekomerční a kulturní akce.
Psali jsme
Železniční zázrak přetvořil dánskou krajinu a upevnil pouto mezi ním a Evropou. Ponořte se do příběhu výstavby železničních mostů a tunelů,…
Zároveň by za spolupráce TSK a ČVUT mělo docházet k měření vlivu této instalace na samotnou konstrukci viaduktu, jak je uvedeno na webu kulturního centra. Samotné prostory patří hlavnímu městu Praha. Město by chtělo využít i dalších více jak čtyřicet oblouků. Ty by měly být využity jak pro dlouhodobé pronájmy, tak pro ty krátkodobé například startupům.
Z nejdelšího železničního mostu k historické památce
Pokud se zmíněné plány podaří realizovat, čeká nás v následujících letech další oživení této historické památky. Ta by se proto kromě spolehlivé dopravní trasy mohla v budoucnu stát i originálním zpestřením širšího centra Prahy, udržující si svoji výjimečnost již od dob zprovoznění.
Zdroje: dvojka.rozhlas.cz, www.archiweb.cz, //viaduktkarlin.cz/,