foto: Japan Rail Pass /Maglev
Japonci zase předvedli, kdo vládne železnici. Maglev se při testech rozjel na neskutečných 603 km/h – rychleji než startující letadlo. A co je nejlepší? Vlak se ani nedotýká kolejí, doslova se vznáší nad dráhou.
Japonsko opět potvrdilo svou světovou dominanci ve vysokorychlostní železniční dopravě. Nejnovější vlak na principu magnetické levitace (maglev) překonal veškeré dosavadní rekordy, když dosáhl neuvěřitelné rychlosti 603 km/h. Tato rychlost je vyšší než rychlost většiny letadel při vzletu, což z něj činí nejrychlejší kolejový dopravní prostředek, jaký byl kdy sestrojen, konstatuje server Railway supply.
Maglev: Tichá jízda bez tření
Klíčem k revoluční rychlosti maglevu je princip supravodivých magnetů. Vlak se vznáší tiše nad svou dráhou, čímž zcela eliminuje tření a drasticky snižuje energetické ztráty. Cestující si díky tomu užívají plynulou a téměř beztížnou jízdu, která připomíná spíše klouzání vzduchem.
Inženýři maximalizovali prostor v kabině a pohodlí pro krátké cesty vysokou rychlostí, takže pevná sedadla nabízejí větším cestujícím více prostoru pro nohy a zavazadlový prostor. Maglev tak dokazuje, že rychlost, udržitelnost a inženýrská preciznost mohou jít ruku v ruce, aby vytvořily dopravu, která skutečně popírá dosavadní limity.
Psali jsme
„Mashinky“ měly být zadarmo, teď nesou miliony. Jak Jan Zelený sám přepsal dějiny tycoonů a potichu porazil i vlastní očekávání.
Revoluce v dojíždění: Tokio – Nagoja za 40 minut
Tato technologie není pouhým laboratorním experimentem. Japonsko se připravuje na zavedení maglevu do komerčního provozu v nadcházejících letech. Cílem je radikálně zvýšit efektivitu cestování: nový systém propojí Tokio a Nagoju za pouhých 40 minut. To zcela předefinuje budoucnost veřejné dopravy a efektivitu cestování mezi velkými metropolemi.
Japonský maglev představuje špičku globálních inovací a ukazuje směr pro chytrou mobilitu 21. století. Společnost JR Central má v úmyslu zahájit provoz z Tokia do Nagoje do roku 2034 a v dlouhodobém horizontu se po vyřešení stavebních problémů rozšířit směrem na Ósaku.
Závěrem dodat, že vysokorychlostní železnice není v Asii novinkou. Japonsko zažehlo jiskru v roce 1964 ikonickými rychlovlaky Šinkanzen, které světu ukázaly, že rychlé, bezpečné a efektivní cestování vlakem je možné. Čína v posledních desetiletích zašla ještě dál a vybudovala největší síť vysokorychlostních železnic na světě. Dnes se Čína podílí na celkové vysokorychlostní železnici zhruba dvěma třetinami na světě a elegantní vlaky jezdí rychlostí 300 až 350 kilometrů za hodinu.