EU version

Jaké podoby se dočká terminál pro rychlovlaky v Nehvizdech? Správa železnic ukázala finální verzi

Jaké podoby se dočká terminál pro rychlovlaky v Nehvizdech? Správa železnic ukázala finální verzi
foto: Správa železnic/Terminál Nehvizdy
31 / 12 / 2021

Správa železnic dokončila architektonický projekt terminálu vysokorychlostní tratě Praha-východ, který se stane vůbec prvním terminálem vysokorychlostní železnice. Nakonec jej čeká trochu jiná podoba, než Správa železnic původně prezentovala.

Stejně jako v jiných projektech dopravních staveb došlo i v tomto případě k lehkým úpravám soutěžního návrhu. Dodavatelé vzali v potaz připomínky místních samospráv a také kolegů z francouzských státních drah SNCF, kteří oplývají řadou zkušeností s provozem terminálů.  „Dodavatelé zapracovali připomínky místních samospráv z projednání, která absolvoval tým přípravy vysokorychlostních tratí (VRT). Zohledněny byly také návrhy kolegů z francouzských státních drah SNCF, kteří mají s provozem terminálů řadu zkušeností. V neposlední řadě návrh doznal změn z důvodu pokračujících prací na dokumentaci pro územní rozhodnutí (DÚR) úseku VRT Polabí, na němž se bude terminál Praha východ realizovat,“ řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Nově počítá návrh s vylepšenou přístupností, třeba se severním vstupem do přestupního uzlu, který umožní lepší dostupnost z obce Nehvizdy nebo s lávkami, které zdokonalí přístup z parkoviště na nástupiště a zároveň komfortní přestup mezi vlaky pro cestující. Nástupiště nabídnou cestujícím čekárny. Oproti původnímu návrhu disponuje terminál většími rozměry, aby zajistil dostatečnou kapacitu pro přepravní poptávku.

Komfortní cestující nemine ani cyklisty a motoristy. Pro cyklisty terminál kromě stojanů na kola chystá i uzamykatelné boxy a zařízení pro dobíjení elektrických kol, motoristy zase potěší stojan na dobíjení elektromobilů u každého pátého parkovacího místa.

Terminál Praha-východ má sloužit zejména mimopražským cestujícím, kteří se k přestupnímu uzlu přepraví auty. S podobným konceptem vysokorychlostní železnice se lze setkat i třeba ve Francii nebo Itálii, kde vlak kromě centra města staví i na jeho okraji.

Aktuální práce na dokumentaci pro územní rozhodnutí bude po jejím dokončení zařazena do dokumentace pro územní řízení na traťový úsek VRT Polabí. Zahájení stavby očekává Správa železnic v roce 2025.

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace