EU version

Jak mohou vypadat české dálnice? Poláci staví rychleji, Budimex dokončuje Trojměstí

Jak mohou vypadat české dálnice? Poláci staví rychleji, Budimex dokončuje Trojměstí
foto: Budimex/stavební práce na dálnici v Polsku, Trojměstí
12 / 11 / 2024

I takto by mohly vypadat české dálnice. Polský gigant Budimex dokončuje zásadní dálniční stavbu u Trojměstí. Přinášíme pohled na projekt, který by mohl inspirovat i české dálnice. Budimex se bude snažit napodobit kvalitu úseku i na naší D35.

Polská stavební společnost Budimex nedávno dokončila významnou etapu výstavby obchvatu metropolitní oblasti Trojměstí na severu Polska, která zahrnuje města Gdaňsk, Gdyni a Sopoty. Tato klíčová infrastrukturní investice má zásadní dopad na region, jehož dopravní situace bývá obzvláště během turistické sezóny značně přetížena. Hustě obydlená oblast se nyní stává hlavní dopravní tepnou pro severní část Polska a zajišťuje spojení s důležitými přístavními terminály na Baltu (DCT) i s mezinárodním letištěm v Gdaňsku.

První část stavby, realizovaná společností Budimex, zahrnuje výstavbu 16,3 kilometru dlouhé rychlostní silnice, která propojuje křižovatky Chwaszczyno a Żukowo. Tato silnice bude mít dva pruhy v každém směru a rezervu pro třetí pruh, což usnadní její případné rozšíření v budoucnu. Projekt zahrnuje nejen samotnou hlavní dopravní tepnu, ale také přístupové a obslužné komunikace v délce 15,5 kilometru, které výrazně zlepší celkovou dostupnost a propojení v rámci regionu.

úsek dálnice Trojměstí, Polsko

 Význam projektu Trojměstí, Budimex připravil návrh i realizaci

 

Význam této investice do infrastruktury přesahuje hranice samotného Trojměstí. Projekt obchvatu Trojměstí je zásadní nejen pro místní obyvatele, ale také pro turisty, kteří toto území hojně navštěvují. Turisté, kteří v posledních letech stále více míří do přímořských oblastí, ocení rychlejší a plynulejší dopravu, která zároveň minimalizuje zatížení centrálních částí měst. Podle tiskové zprávy Budimex je tento projekt realizovaný v režimu „navrhni a postav“ (Design & Build) a zahrnuje také výstavbu 28 inženýrských staveb jako mostů a nadjezdů a řady protihlukových opatření, která byla do projektu zahrnuta s ohledem na komfort obyvatel přilehlých oblastí.

Zemní práce se v této fázi projektu dostaly do závěrečné fáze, což zahrnuje mimo jiné přípravu vrstev asfaltových směsí na konstrukci vozovky a odvodnění hlavní trasy. Dokončení stavby se plánuje na duben 2025, přičemž Budimex věří, že se jim podaří práce dokončit včas díky dobře nastavenému harmonogramu. S aktuální úrovní dokončení projektu na 80 % Budimex opět potvrzuje svou efektivitu ve výstavbě kvalitní infrastruktury. Jako jeden z největších stavebních podniků v Polsku se Budimex dle statistik podílí na každém čtvrtém kilometru rychlostní silnice v zemi, což dokládá jeho bohaté zkušenosti a odborné know-how v oboru, které nyní má možnost předvést při výstavbě úseku dálnice D35.

Úsek dálnice Trojměstí, Polsko

Trojměstí jako reference pro české dálnice ? Budimex staví úsek naší D35

 

Budimex se ale nezaměřuje jen na domácí trh a aktivně rozšiřuje své aktivity i do České republiky, kde se již podílí na několika klíčových infrastrukturních projektech o kterých naše redakce informovali již dříve. V březnu 2024 společnost Budimex podepsala smlouvu na svou první dálniční zakázku v České republice, konkrétně na výstavbu úseku dálnice D35 mezi Džbánovem a Litomyšlí. Tento úsek v délce 7,6 kilometru má být důležitým příspěvkem ke zlepšení dopravní dostupnosti a propojení regionu východních Čech, a očekává se, že jeho realizace výrazně zlepší plynulost dopravy mezi Hradcem Králové a Olomoucí

Projekt zahrnuje výstavbu devíti mostních objektů o celkové délce přes 1 137 metrů, včetně dvou estakád. Významnou součástí prací je také přizpůsobení místních komunikací, aby se minimalizovaly případné kolize a doprava mohla probíhat bez problémů. Tento projekt má být dokončen do roku 2027 a Budimex se zavázal k dodržení harmonogramu.

Nejenom dálnice, polská firma Budimex v Česku staví i vodní stavby

 

Dalším významným projektem Budimexu v České republice je stavba protipovodňového poldru v Kutříně na Chrudimsku, jehož cílem je zlepšit ochranu okolních obcí před rizikem povodní. Podle oficiální zprávy, tento projekt zahrnuje výstavbu 146 metrů dlouhé hráze s maximální výškou 17,8 metru a zároveň revitalizaci koryta Martinického potoka v délce dvou kilometrů. Budimex získal tento kontrakt s celkovou investicí 564,5 milionu korun, přičemž práce jsou naplánovány na téměř tři roky. Tato investice, zaměřená na zajištění ekologické stability a bezpečnosti v regionu, ukazuje širokou působnost polské firmy Budimex, která se zaměřuje nejen na dopravní infrastrukturu, ale i na ekologické stavby a vodohospodářské projekty. 

 

Dálnice i železnice, Polský gigant Budimex expanduje do Česka 

 

Budimex má v plánu dále expandovat na českém trhu a zajímá se o další projekty, které by zahrnovaly například výstavbu vysokorychlostních železničních tratí nebo modernizaci stávající železniční infrastruktury. Tento posun směrem k modernizaci železnic je v souladu s cíli České republiky, která se snaží zvýšit kapacitu železničních tras a zlepšit rychlost a kvalitu přepravy. Budimex plánuje využít své zkušenosti z podobných projektů v Polsku k realizaci staveb v Česku. Expanze Budimexu na český trh je součástí širší strategie společnosti zaměřené na rozšiřování svého působení na zahraniční trhy, včetně Německa, Slovenska a Lotyšska.

 

Zdroje: Budimex , Railtarget

Tagy