EU version

Inženýrský triumf na nejmilitarizovanější hranici. Nejvyšší most světa drtí i Eiffelovku

Inženýrský triumf na nejmilitarizovanější hranici. Nejvyšší most světa drtí i Eiffelovku
foto: Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0/Čanábský most
14 / 06 / 2025

Uprostřed krutých himálajských údolí se do nebe tyčí ocelové monstrum – Čanábský železniční most, který svými 359 metry láme světové rekordy. Je to strategický kolos za miliardy dolarů, postavený tak, aby odolal zemětřesení i výbuchům.

Čanábský most: Gigant, který láme rekordy

Indie znovu ohromila svět a strhla na sebe výraznou pozornost. Uprostřed majestátních hor Kašmíru se do nebe tyčí Čenáb železniční most, dechberoucí inženýrský skvost a nejvyšší železniční most planety. Tento mimořádný inženýrský majstrštyk překonává hluboké horské údolí v indické části Kašmíru a bezesporu představuje významný milník v rozvoji regionální infrastruktury. 

Nejvyšší železniční most světa: Strategický význam mostu

„Čanábský most se klenutou konstrukcí tyčí 359 metrů nad hladinou stejnojmenné řeky. Je tak o 29 metrů vyšší než Eiffelova věž. Most měří 1315 metrů a jeho výstavba si vyžádala více než 160 milionů amerických dolarů,“ popisuje server izeleznice.cz gigantickou ocelovou stavbu s tím, že projekt je součástí prvního železničního spojení mezi Kašmírem a zbytkem Indie. Stavba trvala několik desetiletí a je považována za jeden z nejambicióznějších infrastrukturních projektů v zemi. Projekt vyšel na 160 milionů dolarů (přibližně 3,5 miliardy korun).

 

Lze jej také považovat za technickou výzvu. Mezi překážky výstavby patří především náročná topografie oblasti a odlehlá poloha. Stavba je v himálajské oblasti náročný úkol, především vzhledem k nutnosti přepravy obrovských strojů a dalších zdrojů. 

Nezničitelný kolos: Odolnost proti extrémům

Cesta, která dříve trvala osm až devět hodin, se díky tomu zkrátila na tři hodiny a deset minut. Je tak jasné, že most nyní může znamenat lepší podmínky nejen pro obchod a turistiku, ale také pro strategické zásobování armády. Nesmíme zapomínat, že lokalita patří k nejvíce militarizovaným na světé. Most byl navíc navržen, aby dokázal odolat extrémním podmínkám – zemětřesení až do síly 8 stupňů Richterovy škály a také intenzivním výbuchům.

Premiér Módí označil Čanábský most za symbol jednoty, pokroku a odhodlání modernizovat dopravní síť Indie. Jeho vláda investuje miliardy do modernizace zastaralé infrastruktury a chce proměnit Indii v rozvinutou zemi do roku 2047. 

 

 

Závěrem lze říci, že most Čenáb je považován za jeden z největších inženýrských počinů Indie. Nejenže zlepšuje dopravu a cestování v obtížném horském terénu, ale také symbolizuje technologickou zdatnost a odhodlání Indie propojit i ty nejodlehlejší kouty země. Má potenciál výrazně podpořit turismus a místní ekonomiku v Džammú a Kašmíru.

Zdroj: NDTV.com; izeleznice.cz; IndiaToday.in

Tagy