foto: cdnostalgie/public domain/Parní lokomotiva 477.0 “papoušek”
Parní lokomotiva, známá svým pestrobarevným vzhledem, byla hvězdou železniční dopravy 50. let. S modrým kotlem, červeným pojezdem a červeno-bílými detaily si vysloužila přezdívku „papoušek“. I když se většina těchto strojů dostala do kovošrotu, dnes se dochovaly pouze tři exempláře, z toho dva stále mohou vyrazit na koleje.
Parní lokomotiva řady 477.0 patřila mezi trojčité tendrové lokomotivy, které byly vytvořené pro práci na předměstí a v okolí velkých měst. Následně se využili při převážení rychlíků a spěšných vlaků. Svou přezdívku získal podle informací z webu cd nostalgie.cz s největší pravděpodobností především kvůli svému pestrobarevnému nátěru. Tato lokomotiva měla modrý kotel, červený pojezd a červeno bílé doplňky, což mohlo připomínat barevného papouška. Ale je zde i teorie, že tento název pochází ze znělky československého filmového deníku, ve kterém byl záběr projíždějícího vozu s popisem “papoušek”, Tato lokomotiva váží okolo osmi set tun a byla schopna jet rychlostí 96 km/h. Na začátku provozu měly tyto lokomotivy pár poruch v období nástupu naftových motorů.
Psali jsme
Železnice ve Španělsku začínají zaostávat kvůli politické nestabilitě po roce 1815 a občanským válkám. První trať je paradoxně postavena…
Tyto lokomotivy se vyráběly v letech 1951-1955 pro Československé státní dráhy (ČKD), uvádí web vlaky.net. Na vývoji a konstrukci lokomotivy se podílel tým konstruktérů závodu ČKD pod vedením Ing. Vlastimila Hozmana. První zkoušky vozů probíhaly v květnu 1951, které byly dodány do výtopny v Praze Vršovicích a také do výtopny Masarykovo nádraží. Po prvním roce v provozu byly všechny lokomotivy zkolaudovány, kdy se prováděla kontrola jejich stavu v dílnách v Kolíně, nebo v Českých Velenicích. První série výroby těchto lokomotiv obsahovala sérií 38 kusů v roce 1952. Druhá série měla pouhých 22 kusů v roce 1955 a tyto lokomotivy měli vylepšeny jízdní vlastnosti. Poprvé tak byly na trati dne 15.12.1951 v úseku mezi Chocní a Pardubicemi. Po záběhu v provozu a eliminování vad, byly stroje rozmístěny do výtopen do Prahy-Smíchov, Českých Budějovic, Jihlavy, Brna, Přerova, Nového Bohumína a Bratislavy.
Psali jsme
Od prvního vlaku mezi Antverpami a Bruselem v roce 1835 po dnešní rychlíky Thalys a EuroStar. Aneb jak Belgie postavila svou železnici…
Na depu v Praze Vršovicích vydržely tyto lokomotivy nejdéle a sloužily zde více než 20 let. Od výroby zde tyto stroje fungovaly a zde také dosloužily. Jejich poslední služby byly v roce 1973. Tímto zároveň skočil provoz lokomotiv řady 477.0 v Praze. Na začátku sedmdesátých let začala probíhat výroba prvních motorových lokomotiv a nástupce těchto parních lokomotiv. Kvůli motorovým lokomotivám došlo k tomu, že se z provozu začaly stahovat parní lokomotivy, které byly nahrazeny nejmodernějšími motorovými jednotkami. Tyto stroje pak byly odstavovány i po necelých dvaceti letech provozu do kovošrotů. Na Slovensku však poslední stroje jezdily déle a to až do roku 1976 v Leopoldově. Z celkového počtu vyrobených šedesáti lokomotiv řady 477.0 se dodnes dochovaly pouze tři a z toho jsou dvě tyto lokomotivy schopné provozu.
Zdroj: ČD Nostalgie; vlaky.net