EU version

Hořínské zdymadlo: Vstupní brána na Vltavu s novým mostem. Velké lodě už nebudou mít problémy

Hořínské zdymadlo: Vstupní brána na Vltavu s novým mostem. Velké lodě už nebudou mít problémy
foto: Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0/Laterální plavební kanál Mělník–Vraňany, Zdymadlo Hořín
17 / 10 / 2024

Na Vltavě v Hoříně se rozjíždí stavba čekacích stání pro malá plavidla. Ředitelství vodních cest chce zpříjemnit rekreační plavbu a usnadnit vyvazování lodí.

 

Ředitelství vodních cest ČR oznámilo zahájení stavebních prací na nových čekacích stáních pro malá plavidla u zdymadla Hořín na Vltavě. Tyto úpravy, plánované na tři měsíce, přinesou zlepšení pro rekreační plavbu, která v této oblasti stále více roste, informovala tisková zpráva Ředitelství vodních cest. 

V současné době mají plavební komory v Hoříně k dispozici pouze čekací stání pro velké lodě, což komplikuje situaci pro malé rekreační plavidla. Nové stání umožní posádkám bezpečně a pohodlně vyvázat, zatímco čekají na proplutí. Zatímco na podzim probíhá plánovaná odstávka plavebního kanálu Vraňany-Hořín, stavba stání v horní vodě využije tento čas efektivně.

Hořínské zdymadlo vstupní branou do Vltavy

„Hořínské zdymadlo je pro lodě pomyslnou vstupní branou do Vltavy. V minulosti prošlo zásadní úpravou, kdy byl u velké plavební komory v jejím dolním ohlaví instalován zdvižný most zajišťující podjezdnou výšku 7 m. Vysoké lodě tak už nemají problém s proplutím z Labe směrem na Prahu,“  říká Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR a vyjmenovává: „Loni jsme vybudovali podobná čekací stání ve Vraném nad Vltavou a téměř hotová jsou čekací stání pro rekreační lodě na plavebních komorách Dolánky a Roztoky.“

Nová stání budou postavena tak, aby minimálně zasahovala do okolního provozu, přičemž většina prací proběhne z vody. Opatření v dolní vodě se dotkne pouze části čekacího stání pro velké lodě, které bude označeno signálními znaky. „Stavba bude mít na provoz na okolních komunikacích tak minimální vliv. Pohyb po přilehlé stezce pro pěší a cyklisty ovlivní prakticky jen výstavba čekacího stání v dolní vodě, kde se bude stavět v těsné blízkosti cesty. S její uzavírkou se však nepočítá. Omezení plavby v dolní vodě se dotkne části prostoru čekacího stání pro velká plavidla. To bude označeno signálními znaky zákazu vyvazování s výjimkou plavidel zhotovitele,“ konkretizuje Daniel Boďa, vedoucí projektu zhotovitele, společnosti Metrostav DIZ s.r.o.

Komunikace s plavební komorou

Čekací stání v horní a dolní vodě budou vybavena ocelovými dalbami a přístupovými lávkami, které umožní malým plavidlům bezpečné vyvázání. Komunikace s plavební komorou bude zajištěna prostřednictvím speciálního zařízení umístěného na těchto stáních, informuje dále tisková zpráva. 

Celkové náklady na projekt dosahují 27,6 milionu Kč bez DPH, přičemž financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury. Realizaci provádí společnost Metrostav DIZ s.r.o.

Tyto změny představují důležitý krok k zajištění bezpečnosti a komfortu pro všechny, kdo plují po českých vodních cestách, a posilují pozici české rekreační plavby.

Zdroj: Ředitelství vodních cest 

Tagy