EU version

Hlavně nevykolejit: DAC musí zvládnout extrémní zátěž. Tendr má vítěze

Hlavně nevykolejit: DAC musí zvládnout extrémní zátěž. Tendr má vítěze
foto: DB Systemtechnik/testování DAC od společnosti DB Systemtechnik
15 / 09 / 2025

EU-Rail vybral dodavatele DAC pro lokomotivy. Vítězem tendru je DB Systemtechnik, v záloze čekají Voith a Wyss & Lila Italia.

Společná evropská entita EU a železničního průmyslu EU-Rail vyhlásila výsledek výběrového řízení na způsob technického dovybavení lokomotivového parku digitálním automatickým spřáhlem (DAC). EU-Rail vybrala tři společnosti: DB Systemtechnik, VoithWyss & Lila Italia. Zakázka byla vypsána tzv. kaskádovitým modelem, který vede k tomu, že je vybráno a klasifikováno více uchazečů v pořadí. 

První z nich, v tomto případě DB Systemtechnik, se stala skutečným vítězem výběrového řízení a získala pověření realizovat projekt. Pokud by firma nebyla schopna zakázku realizovat, nastoupila by na její místo firma Voith a dále pak případně Wyss & Lila Italia. Tato metoda tendru vede pro zadavatele k určité jistotě, že se zadání podaří dokončit, i když by vítěz odstoupil. V tomto případě nebude tedy nutné vyhlašovat nové výběrové řízení, což pro EU-Rail ušetří čas, zdroje i reputaci, vzhledem k celkovému mnohaletému zpoždění projektu DAC. 

Zakázka na DAC za 50 milionů

EU-Rail poptává ve výběrovém řízení „dostatečné a úplné informace pro instalaci kompletního zařízení pro digitální automatické spřáhlo (DAC) na lokomotivu daného typu“. Řešení má zahrnovat samotné spřáhlo, elektronické komponenty, datové a komunikační systémy a napájecí jednotku pro dodávku energie pro celý vlak vybavený DAC. 

„Zakázka bude zahrnovat také výzkum, analýzu, vývoj technických řešení a případně testování omezeného počtu typů lokomotiv“ pro systémy DAC a ERTMS, píše se v dokumentu. Odhadovaná hodnota zakázky činí tři miliony eur (cca 48,65 milionů) a její celková doba trvání je 48 měsíců.  

Smlouva obsahuje také část, ve které se uvádí, že společnosti vybrané v tomto výběrovém řízení budou moci poskytovat podobné služby bez „předchozího zveřejnění oznámení o zakázce“. Jinými slovy, společnost DB Systemtechnik bude mít určité privilegované postavení, pokud jde o jiné podobné projekty vyhlašované v budoucnu a může jí být přiděleno 50 % hodnoty případné nové, s DAC související zakázky, bez nového výběrového řízení nebo oznámení. 

Testování DAC v Německu má zvýšit důvěru u dopravců

V současné době probíhá testování digitálního automatického spřáhla (DAC) ve zkušebním zařízení v Německu. Cílem projektu „FP5-DACtiVate“ je umožnit předběžné uvedení do provozu pilotních vlaků s DAC a provést nezbytné bezpečnostní testy. Testování financuje EU a účastní se ho celkem 21 partnerů, mezi nimiž jsou provozovatelé, odbory, malé a střední podniky a výzkumní pracovníci.  

Aktivity projektu FP5-DACtiVate zahrnují testování zaměnitelnosti komponent DAC, rozšiřování palubních jednotek vagónů a ověřování vlaků před nasazením s hybridním spřáhlem. Testy by měly pomoci získat u dopravců vyšší důvěru v implementaci DAC a podpořit proces schvalování. Vzhledem k nejasnému financování se nakonec firmy z ČR, SlovenskaPolska testování neúčastní. 

Hlavně nevykolejit: DAC musí zvládnout extrémní zátěž

V červnu a červenci 2025 se testování zaměřovalo na bezpečnost při vykolejení. „Několik vagónů spojených systémy DAC bylo opakovaně tlačeno se zvyšující se silou do naložené a zabrzděné řady vagónů na zakřivené trati (S-křivka), která je považována za obzvláště kritickou pro takzvané stoupací efekty“, uvedla společnost TÜV SÜD, která poskytla testovací zařízení. Zkoušela přitom spřáhla čtyř dodavatelů a projektových partnerů Dellner, Knorr-Bremse, Voith a Wabtec.  

Spřáhla DAC byla namontována uprostřed vlaku na prázdný vagón bez nákladu a musela při každém testu odolat maximálnímu horizontálnímu tlaku o síle 550 kilonewtonů (kN). Cílem bylo simulovat scénář, který v praxi může nepochybně vést k vykolejení, aniž by ovšem k němu došlo. Spřáhla DAC od různých výrobců byla testována v různých kombinacích, aby se ověřila jejich bezpečnost a interoperabilita.  

Testování DAC na 200m dlouhé trati

TÜV SÜD se sídlem v saském Zhořelci (Görlitz) uvádí, že výsledky testů budou součástí technické dokumentace potřebné pro případné budoucí schvalování DAC. „Digitální automatické spřáhlo zatím nedisponuje technickými specifikacemi pro interoperabilitu (TSI),“ komentoval Dr. Stefan Soltysiak, vedoucí pobočky TÜV SÜD Rail GmbH. „Z tohoto důvodu musí železniční dopravci v průběhu testování provádět vlastní posouzení rizik pro nasazení DAC,“ dodal. 

Použité testovací zařízení je ideální pro testy DAC, píše TÜV SÜD. Má rozlohu přibližně 50 000 metrů čtverečních, speciální kolejové uspořádání a zkušební stoly pro testování kolejových vozidel, včetně možnosti testovat jednotlivé komponenty. Pro DAC byl kompletně obnoven 200metrový úsek kolejí, aby bylo možné provádět testy s dlouhými vlakovými soupravami a s vysokými podélně působícími silami o síle až 550 kN, což je dvojnásobek obvyklé hodnoty“, vysvětlil Felix Bührdel, vedoucí testovací inženýr společnosti TÜV SÜD Rail. 

Zdroj: EU-RailTÜV Süd  

Tagy