EU version

Historie výhybek na českých kolejích: Speciální parametry pro vysokorychlostní tratě

Historie výhybek na českých kolejích: Speciální parametry pro vysokorychlostní tratě
foto: Pixabay/hpgruesen/public domain /výhybka
24 / 07 / 2024

Výstavba vysokorychlostních tratí se neobejde bez výhybek. Jejich výrobcem je společnost Výhybkárna a strojírna a.s. z Prostějova, která je považována za národního výrobce výhybek pro Českou republiku.

Co víte o historii výhybek? Návrh klasické srdcovky s pohyblivým hrotem (PHS) byl využit první na konvenčních tratích. Vývoj této výhybky byl zakončen vložením tvaru J60-1:12-500 s PHS. Tento typ byl implementován na železnici ve Vávrovicích v roce 2003. Další v řadě byla ve vývoji výhybka typu J60-1:26,5-2500-PHS, díky které bylo možné jezdit 130 km/h odbočnou větví (odbočkou) a poprvé byla posazena na koleje v roce 2007 na železniční stanici v Poříčanech.  

Tímto se ale vývoj generace výhybek nezastavil. Na základě informací z provozu byl vybudován plán, který geometricky upravoval výhybky tak, aby byly co nejefektivnější. Proto v roce 2009 vznikl nápad na vytvoření návrhu nové výhybky pro rychlostní jízdu 160 km/h. V této rychlosti bylo potřeba upravit geometrii směrového řešení odbočky, k čemuž se použily přechodnice. V roce 2012 byl ukončen vývoj a návrh putoval do výroby. Nová výhybka typu J:33,5-8000/4000/14000-PHS byla umístěna v areálu společnosti DT, aby se zde mohla otestovat. V této výhybce byl poprvé použit přestavný závěrový systém, který má šest závěrů ve výměnové části a tři závěry v části srdcovkové na výhybce. To slouží k ovládání pohyblivých částí, díky hydraulickým válcům a díky hydraulickému pohonu. Jedná se tak o úplně novou alternativu ve světě výhybek. Do té doby se používaly jen klasické elektromechanické výhybky s přestavným a závěrovým systémem. 

Testování těchto výhybek proběhlo skvěle a v roce 2020 úspěšně prošly certifikací, aby bylo možné je posadit do provozu na koleje. Po úspěšném otestování byly ve stanici Prosenice vloženy dvě výhybky. Jedna spojka je vybavena elektromechanickým s přestavným a závěrovým systémem AŽD. Druhá je vybavená přestavným a závěrovým systémem DT. Tyto výhybky se budou testovat v provozu po dobu tří let, z důvodu zaznamenání provozní chyb či problémů, které nenastaly ani v u jedné z nich.  

Co se týče výhybek pro vysokorychlostní tratě jsou zde odbočky, které musí snést rychlost 230 km/h. Proto, aby možné je použít při plánované výstavbě na trati, bylo nutné začít jejích vývoj dříve, proto celý projekt začal v roce 2018. Výsledným typem výhybky vhodným pro VRT je tvar J60-1:55,3-15700/7900/28100-PHS. Tato výhybka je v souladu s požadavky Českých technických norem ČSC 736360-1. Nyní jsou tyto výhybky ve zkušební fázi v areálu společnosti DT na jejich zkušení dráze. Od jara jsou také zahájeny interní a neprovozní zkoušky, které potrvají zhruba dva roky. Po skončení veškerých zkoušek bude vysokorychlostní výhybka připravena k ověření v klasickém provozu na trati v úseku plánovaných tratí VRT.  

Tagy