EU version

Historie nádraží ožívá. Jak železnice spojila cukrovary s hlavními tratěmi

Historie nádraží ožívá. Jak železnice spojila cukrovary s hlavními tratěmi
foto: Flickr.com / public domain /Lázně Toušeň nádraží
17 / 07 / 2024

Věděli jste, že železnice mezi Čelákovicemi a Brandýsem nad Labem byla postavena díky cukrovarům? Rakouská společnost ÖLEG dostala povolení od samotného císaře Františka Josefa I. a trať byla otevřena v roce 1883. Nádraží v Lázních Toušeň se stalo důležitým centrem pro přepravu cukrové řepy, což změnilo celý region.

Interní bulletin Správy železnic informuje, že rakouská společnost lokálních drah (ÖLEG) se specializovala na napojení cukrovarů na hlavní tratě. Tato společnost dostala dne 7. listopadu 1881 povolení od císaře Františka Josefa I. ke stavbě a provozování železnice z Čelákovic do Brandýsa nad Labem a z Čelákovic do Mochova. Trať byla uvedena do provozu 11. ledna 1883.

V rámci projektu bylo vybudováno nové nádraží v Čelákovicích, poblíž hlavní stanice Rakouské severozápadní dráhy (ÖNWB), která končila v Brandýse. V roce 1868 byl v Lázních Toušeň založen rolnický cukrovar, který měl pro nádraží obrovský význam.

V roce 1899 byla trať prodloužena do Neratovic, využívajíc vlečku z roku 1880 do cukrovaru v Kostelci nad Labem, mezi Jiřicemi a Neratovicemi. Od té doby se nádraží v Toušeni nazývá Lázně Toušeň. Na začátku provozu trati zde byly dvě koleje a výpravní budova. Na konci 19. století se rozhodlo o výstavbě nové budovy, která měla lépe reprezentovat městys. K realizaci došlo v roce 1902 díky ředitelství Společnosti státní dráhy (StEG), které zpracovalo projekt. Původní výpravní budova byla přizpůsobena k bydlení a funguje dodnes.

Důležitým faktem je, že cukrovar byl klíčovým motivem pro stavbu železniční dráhy, plně využívané až do konce 50. let, poté se stal pobočkou České výrobny krmiv. Stanice Lázně Toušeň se změnila na zastávku a nákladiště v roce 1996.

Tagy