EU version

Havlíčkobrodská trať zrychlí. Vlaky pojedou stošedesátkou

Havlíčkobrodská trať zrychlí. Vlaky pojedou stošedesátkou
foto: Správa železnic/Public Domain/Rekonstrukce trati
04 / 05 / 2024

Správa železnic pokračuje v intenzivní modernizaci havlíčkobrodské trati. Cestující získají na všech nádražích moderní nástupiště, vlaky zrychlí až na 160 km/h!

Nedávno slavnostně zahájila ve Vlkově u Tišnova hned tři stavby. Celkovou obnovou projde tamní stanice a navazující úsek do Křižanova, díky úplnému přerušení provozu bude hotovo už na začátku příštího roku. Kompletní rekonstrukce části z Přibyslavi do Pohledu pak potrvá do jara 2027. Celkové náklady všech tří staveb dosahují téměř sedmi miliard korun. 

Práce na dvoukolejné trati napříč Vysočinou navážou na už dokončenou rekonstrukci úseků z Tišnova do Vlkova a z Křižanova do Žďáru na Sázavou. „Význam této trati se jasně prokázal při modernizaci úseku mezi Brnem a Blanskem, kterou jsme prováděli za úplného přerušení provozu. Přes Vysočinu jezdily dálkové mezistátní expresy i nespočet nákladních vlaků. Po dokončení všech prací se zvýší nejen komfort cestování, ale i traťová rychlost, což ocení dopravci, kteří budou moct naplno využít parametry svých nových vozidel,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Výrazná proměna čeká stanici Vlkov u Tišnova, kde dojde k úplnému odstranění nástupišť a podchodu. Vlaky budou zastavovat na nové zastávce Vlkov-Osová, díky které se zkrátí docházková vzdálenost obyvatelům Vlkova i nedaleké Osové. Součástí rekonstrukce je také náhrada stávající nádražní budovy novým technologickým objektem.

Souběžně s modernizací stanice proběhne rekonstrukce jedenácti kilometrů trati do Křižanova. Zastávky v Osové Bítýšce a Ořechově projdou celkovou přestavbou a získají bezbariérový přístup. Díky napřímení trati se zvýší traťová rychlost ze 100 na 160 km/h. Zrenovuje se osm mostů a čtrnáct propustků, postaví se dvě opěrné zdi a také nová protihluková stěna, která ochrání mateřskou školu v Ořechově.

 

Přestavbou projdou také všechna nádraží v úseku z Přibyslavi do Pohledu. V prvně jmenované stanici se opraví obě nástupiště, vybudují se výtahy do podchodu. Navíc se prodlouží jedna staniční kolej pro dlouhé nákladní vlaky. Zastávka v Přibyslavi získá dosud chybějící podchod, celková rekonstrukce čeká rovněž zastávku Stříbrné Hory. Ve stanici Pohled se vybuduje nové nástupiště, přístupné podchodem s výtahy.

Modernizace stanice Vlkov u Tišnova a navazujícího úseku do Křižanova se odehrává za úplného přerušení vlakové dopravy, které potrvá do začátku listopadu. Namísto osobních vlaků a rychlíků jezdí autobusy. Práce mezi Přibyslaví a Pohledem budou probíhat při zachování jednokolejného provozu. Hlavní výluka začne letos v červnu, nejintenzivnější práce potrvají celý příští rok a částečně i v roce 2026.

Zhotoviteli rekonstrukce stanice Vlkov u Tišnova jsou společnosti Chládek & Tintěra a Elektrizace železnic Praha. Modernizaci úseku do Křižanova provádí konsorcium firem Eurovia CS, Chládek a Tintěra Pardubice, GJW Praha a ELTRA. Práce mezi Přibyslaví a Pohledem pak zajišťuje společnost Chládek & Tintěra.

Celkové investiční náklady stavby Rekonstrukce traťového úseku Přibyslav – Pohled dosahují 2 963 711 762 Kč bez DPH. Projekt je spolufinancován Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027. Celková výše způsobilých nákladů projektu je 2 672 036 169 Kč. Míra podpory EU je 80,75 % ze způsobilých nákladů, čili výše dotace činí maximálně 2 157 669 206 Kč.

Správa železnic/ Public Domain

Celkové investiční náklady stavby Rekonstrukce traťového úseku Vlkov u Tišnova (mimo) – Křižanov (mimo) dosahují 2 310 924 735 Kč bez DPH. Projekt je spolufinancován Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027. Celková výše způsobilých nákladů projektu je 2 073 199 285 Kč. Míra podpory EU je 80,75 % ze způsobilých nákladů, čili výše dotace činí maximálně 1 674 108 422,64 Kč.

Celkové investiční náklady stavby Rekonstrukce žst. Vlkov u Tišnova dosahují 1 607 006 719 Kč bez DPH. Projekt je spolufinancován Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027. Celková výše způsobilých nákladů projektu je 1 409 293 710 Kč. Míra podpory EU je 80,75 % ze způsobilých nákladů, čili výše dotace činí maximálně 1 138 004 670,83 Kč.

Národní financování všech tří staveb zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.

Zdroj: SŽ

 

Tagy