EU version

Hackeři na Ukrajině: Kybernetické útoky drtí infrastrukturu, stát v ohrožení

Hackeři na Ukrajině: Kybernetické útoky drtí infrastrukturu, stát v ohrožení
foto: Chat GPT / public domain /Kyberútok
28 / 03 / 2025

Železniční síť je páteří ukrajinské dopravy. Co se ale stane, když hackeři zaútočí na systémy, které ji řídí? Kybernetické útoky nejsou jen o ukradených datech. Když se hackeři zaměří na dopravní infrastrukturu, může to znamenat zmatek pro tisíce cestujících. Ukrajina je toho příkladem.

Hackerské útoky jsou dnes jednou z největších hrozeb v digitálním světě. Rusko i Ukrajina proti sobě podnikají kybernetické útoky celkem často. V posledních třech letech se stala terčem řada ukrajinských firem a státních institucí. Ukrzaliznycja má pro takové situace k dispozici záložní protokoly, připomíná server The Kyiv Independent.

Ukrajina: Kybernetický útok ochromil prodej lístků na železnici

Nyní se v médiích objevila zpráva ze strany Ukrajinské železniční společnosti Ukrzaliznycia o rozsáhlém kyberútoku. Ten měl vyřadit online prodeje lístků na jízdu vlakem. Ukrajinská národní železniční společnost Ukrzaliznycia uvedla, že její online služba rezervace a prodeje lístků na vlak byla vystavena rozsáhlému cílenému kybernetickému útoku. Cestující si prý mohli lístky koupit jen na nádražích.

Ukrzaliznycja čelí masivnímu hackerskému útoku, vlaky ale jezdí dál

Železniční společnost označila útok za „velmi systematický, netriviální a víceúrovňový“. Podle společnosti obnova funkčnosti všech systémů pokrčovala několik dnu, přičemž specialisté železniční společnosti úzce spolupracovali s kybernetickým oddělením Bezpečnostní služby Ukrajiny (SBU). Ukrzaliznycia ve svém statusu konstatuje, že „nepřítel nedosáhl svého hlavního cíle“, neboť železniční doprava na Ukrajině je stabilní, vlaky jezdí plynule a bez zpoždění. 

 

Po ruské invazi na Ukrajinu v únoru 2022 a uzavření vzdušného prostoru nad zemí se hlavním dopravním prostředkem na vnitrostátních a mezinárodních spojeních staly právě vlaky, píše agentura Reuters. Ukrajinský vicepremiér Oleksyj Kuleba minulý rok v prosinci uvedl, že Ukrzaliznycja za rok 2024 přepravila asi 20 milionů cestujících a 148 milionů tun nákladu. Zdůraznil také, že počet cestujících v osobní dopravě výrazně převyšuje čísla z dob před začátkem ruské invaze.

Kybernetický útok: Není dobrý čas na volby na Ukrajině?

Na sociální síti X.com se okolo tohoto tématu rozjela žhavá diskuse. Prý bylo možné si lístek koupit v několika hodinových frontách. „Na začátku trval jeden nákup třeba i dvacet minut s tím, že paní na přepážce vzala telefon a volala na centrálu, jestli jsou ještě lístky, když ano, tak jaké jsou místa a když nebyly, tak celý proces znovu s jiným vlakem,“ popisuje tamější zkušenosti Vojtěch Boháč, spoluzakladatel a reportér Voxpot zabývající se zahraničními reportážemi. Téma vztáhl k velmi otřásanému tématu, tedy volbám na Ukrajině.

 „Je to dobrá ukázka, proč vám tu většina lidí řekne, že teď vážně není dobrá doba na volby, protože různé kybernetické i konvenční útoky během voleb i sčítání by mohly totálně rozcupovat jejich legitimitu,“ napsal s tím a dodal, že má jisté obavy nad strategií Ruska. Ta je podle něj hodě promyšlená, dokonce několik kroků dopředu. Nicméně ne všichni diskutující s jeho názorem souzněli. Někteří naopak toto považují za krásnou účelovku. Ve smyslu, proběhl hackerský útok, nemůžou být volby.  Ostatní si rýpou, že pro ty, co válka na Ukrajině živý, nebude dobrá volba pro volby nikdy.

Zdroje: TASR; ČTK, Reuters, X.com 

Tagy