foto: cestujlevne.cz / public domain /Finsko ilustrativní
Pozůstatky sovětské železniční sítě se konečně bortí. Finsko přechází na evropský rozchod. Jde o strategickou ránu Rusku, která usnadní rychlý přesun vojenských posil NATO a posílí obranu severských hranic.
Železniční infrastruktura hraje klíčovou roli v bezpečnosti, ekonomice i geopolitice jednotlivých zemí. Rozdílné standardy rozchodu kolejí dlouhodobě komplikují mezinárodní dopravu a logistiku, zejména v regionech, kde se protínají vlivy různých železničních tradic a technických norem. V posledních letech se proto čím dál víc hovoří o tom, že by bylo dobré tyto sítě sjednotit podle evropských standardů, což by usnadnilo přepravu, mělo vliv na efektivní obranu, rychlé přepravy zboží i posilování spojení mezi státy.
Konec éry rozchodu 1524 mm: Finsko přechází na evropský standard
Takový krok oznámilo nedávno Finsko. Severská země plánuje modernizovat svou národní železniční síť, která přesahuje 9 200 km, a to zrušením rozchodu 1524 mm, jak informoval nedávno Railway Supply. Cílem má být plná integrace do infrastruktury NATO a EU, zároveň posílení bezpečnosti dopravy. Zjednoduší to přeshraniční trasy s Norskem a Švédskem a zlepší logistiku národní obrany. Projekt za miliardy eur také usnadní přepravu posil NATO v severských zemích.
Psali jsme
Před více než 50 lety se Rusové pustili do neuvěřitelného experimentu – vytvořit vlak, který by jezdil rychlostí až 250 km/h. Příběh sovětského vlaku…
Investice změní 9 200 km železnic, NATO bude mít volnou cestu
„Pokud bude Finsko potřebovat posily NATO, budou přicházet do nezamrzajících přístavů v Norsku a budou přepravovány přes Švédsko. Pak je žádoucí vyhnout se překládce vojáků a techniky na severu,“ vysvětlil expert Per Skoglund. „Nechceme přece, aby vlaky stály na místě,“ podotkl a srovnal situaci s Ukrajinou, kde jsou vlaky neustále v pohybu. Klíčové je mít evropský standard tratí především v severojižním směru. Za prioritu proto kabinet označil železnici severně od Oulu.
Podle ministryně dopravy a spojů Lulu Ranne je země připravena na rozsáhlé reformy a je potřeba podle ní začít s plánováním. Bude to běh na dlouhou trať.. „Samozřejmě jsme velmi pragmatičtí a realističtí, nemůžeme to udělat za pět let. Plánování bude pokračovat až do konce dekády a možná v roce 2032 budeme moci začít se stavbou,“ řekla. „Už jsme se rozhodli, že se do toho pustíme. Teď jde jen o to, jaký bude harmonogram a financování,“ řekla ministryně podle deníku Hufvudstadsbladet. Finská vláda tuto investici považuje za rozhodující pro obranu, ale počítá s tím, že z ní bude mít užitek i soukromý průmysl.
Psali jsme
Masivní, hlučná a spolehlivá. Oranžový kolos T 678.0 měl být chloubou socialistických kolejí, jenže přišla zrada z Moskvy. Výrobu stopla dohoda,…
Evropská unie podpoří miliardový projekt železniční transformace
Evropská unie by mohla pokrýt až 50 % nákladů na plánování a až 30 % stavebních výdajů. Při současném směnném kurzu by to Finsku mohlo ušetřit miliony dolarů. Závěrem je nutné připomenout, že Finsko má rozchod kolejí 1524 mm, zatímco evropský standard je 1435 milimetrů. Stejně jako v baltských státech jde o důsledek historických vazeb na Rusko, dříve Sovětský svaz.