foto: Rail Cargo Group / public domain/DAC
Vývoj digitálního automatického spřáhla (DAC) nabírá na obrátkách. Přechod na tento systém čelí překážkám. Otázka financování testování a přechodu DAC zůstává nevyřešena. EU zatím nenabízí ideální zdroj, a ČR se obává, že vstup do spolufinancování by mohl ohrozit jiné investiční priority.
Vývoj digitálního automatického spřáhla (DAC) je v současné době zaměřen na jeho elektrické a datové komponenty. Zároveň se rozběhl projekt konsorcia pod vedením DB Cargo zadaný Europe´s Rail k inventarizaci železničních vozů, dílenských kapacit a infrastruktury pro přechod k DAC a po celé Evropě se připravuje počínaje rokem 2026 testování DAC v reálném provozu, tzv. pionýrské vlaky. Co však zůstává otevřené, je financování testování a vlastního přechodu držitelů vozů na digitální automatické spřáhlo. Postupně se vytvořil v Evropě konsensus, že takto rozsáhlý projekt bude potřebovat robustní externí financování. Podporují ho i největší dopravní železniční společnosti (DB, ÖBB). Rovněž samotné testování DAC reálném provozu bude vyžadovat pro zúčastněné podniky financování.
Psali jsme
Švýcarská federální rada oznámila významnou investici do budoucnosti železniční nákladní dopravy s jednorázovou platbou 211 milionů USD (180 milionů…
V současné době není v EU žádný ideálně vhodný zdroj ani program k financování testování a přechodu k DAC. V Německu a v dalších zemích se však formuje názor, že je možné využít 50 % financování, které umožňuje fond CEF. Ten lze doplnit v kohezních zemích (zejména státy střední a východní Evropy) dalším financováním z národních dopravních operačních programů až do výše 85 %. Podle tohoto schématu se v ČR financují dopravcům mobilní jednotky evropského zabezpečovače ETCS. Model tedy existuje, nicméně DAC je svým požadavkem na financování mnohem rozsáhlejší projekt. Ministerstvo dopravy ČR z důvodu jasně stanovených národních priorit nejeví velký zájem vstupovat v této fázi do financování DAC. Prioritami jsou infrastruktura, VRT, ETCS a pro dopravce mobilní jednotky ETCS. Vstoupit aktivně do spolufinancování DAC by znamenalo škrtat v investičních prioritách. MD ČR toto potvrdilo na dotaz Hospodářské komory ČR, která se již před dvěma lety zasazovala o nezbytnost DAC testovat v reálném provozu a ověřit jeho přínosy dříve než se spustí celý projekt a jeho financování.
Zdroj: RAILTARGET; DB CARGO
Tagy