EU version

Evropské železnice na křižovatce: Digitální spřáhlo si žádá robustnější financování

Evropské železnice na křižovatce: Digitální spřáhlo si žádá robustnější financování
foto: Rail Cargo Group / public domain/DAC
23 / 09 / 2024

Vývoj digitálního automatického spřáhla (DAC) nabírá na obrátkách. Přechod na tento systém čelí překážkám. Otázka financování testování a přechodu DAC zůstává nevyřešena. EU zatím nenabízí ideální zdroj, a ČR se obává, že vstup do spolufinancování by mohl ohrozit jiné investiční priority.

Vývoj digitálního automatického spřáhla (DAC) je v současné době zaměřen na jeho elektrické a datové komponenty. Zároveň se rozběhl projekt konsorcia pod vedením DB Cargo zadaný Europe´s Rail k inventarizaci železničních vozů, dílenských kapacit a infrastruktury pro přechod k DAC a po celé Evropě se připravuje počínaje rokem 2026 testování DAC v reálném provozu, tzv. pionýrské vlaky. Co však zůstává otevřené, je financování testování a vlastního přechodu držitelů vozů na digitální automatické spřáhlo. Postupně se vytvořil v Evropě konsensus, že takto rozsáhlý projekt bude potřebovat robustní externí financování. Podporují ho i největší dopravní železniční společnosti (DB, ÖBB). Rovněž samotné testování DAC reálném provozu bude vyžadovat pro zúčastněné podniky financování.

V současné době není v EU žádný ideálně vhodný zdroj ani program k financování testování a přechodu k DAC. V Německu a v dalších zemích se však formuje názor, že je možné využít 50 % financování, které umožňuje fond CEF. Ten lze doplnit v kohezních zemích (zejména státy střední a východní Evropy) dalším financováním z národních dopravních operačních programů až do výše 85 %. Podle tohoto schématu se v ČR financují dopravcům mobilní jednotky evropského zabezpečovače ETCS. Model tedy existuje, nicméně DAC je svým požadavkem na financování mnohem rozsáhlejší projekt. Ministerstvo dopravy ČR z důvodu jasně stanovených národních priorit nejeví velký zájem vstupovat v této fázi do financování DAC. Prioritami jsou infrastruktura, VRT, ETCS a pro dopravce mobilní jednotky ETCS. Vstoupit aktivně do spolufinancování DAC by znamenalo škrtat v investičních prioritách. MD ČR toto potvrdilo na dotaz Hospodářské komory ČR, která se již před dvěma lety zasazovala o nezbytnost DAC testovat v reálném provozu a ověřit jeho přínosy dříve než se spustí celý projekt a jeho financování.   

Zdroj: RAILTARGET; DB CARGO

Tagy