EU version

Evropské razítko pro údržbu: České dráhy získaly certifikát ECM na dalších pět let

Evropské razítko pro údržbu: České dráhy získaly certifikát ECM na dalších pět let
foto: Wikimedia Commons / Petr Štefek/Jednotka ČD řady 680 (ilustrační foto)
10 / 05 / 2025

České dráhy získaly na dalších pět let prodloužené evropské osvědčení ECM pro údržbu kolejových vozidel. Certifikát potvrzuje vysoký standard bezpečnosti a kvality servisu podle evropských pravidel.

České dráhy získaly na dalších pět let obnovené evropské osvědčení ECM („entity in charge of maintenance“) potvrzující způsobilost k údržbě kolejových vozidel. Informaci přinesly ČD v tiskové zprávě. Certifikát ECM opravňuje dopravce provádět vlastními prostředky servis lokomotiv, elektrických jednotek, osobních a nákladních vozů, traťových mechanismů i vysokorychlostních vlaků.

České dráhy: Systém údržby podle evropských pravidel  

„Obnovení platnosti ECM představuje dobrou zprávu pro České dráhy a především jasné ujištění, že námi využívané lokomotivy a osobní vozy jsou servisovány podle nejpřísnějších kritérií a pravidel, které odpovídají současné evropské a české legislativě v drážní dopravě. Opravárenství představuje jeden z důležitých pilířů podnikání Českých drah a prodloužení certifikátu ECM nám umožní servis dále rozvíjet a zdokonalovat,“ uvedl Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro servis. 

Podle evropské legislativy, konkrétně IV. železničního balíčku, musí každý subjekt odpovědný za údržbu vlaků zavést a dodržovat systém ECM. Ten zahrnuje komplexní soubor procesů a norem pro bezpečnou a kvalitní údržbu železničních vozidel, včetně využívání schválených komponentů a pravidelného vzdělávání personálu. Certifikaci ECM v České republice uděluje Drážní úřad a je třeba ji pravidelně obnovovat.

České dráhy

České dráhy: Investice do modernizace servisního zázemí

České dráhy intenzivně investují do moderní infrastruktury pro údržbu svých vlaků. V loňském roce vynaložil národní dopravce více než 1,1 miliardy korun na nové haly, technologické vybavení a modernizaci stávajících zařízení. Zahájena byla výstavba nových hal v Chebu a Havlíčkově Brodě. Ve stejném duchu pokračují investice i letos – probíhá rozsáhlá rekonstrukce servisního zázemí v Olomouci a další projekty se chystají například v Českých Budějovicích, České Třebové, Hradci Králové a Praze. 

Osobní doprava pod taktovkou Českých drah vzkvétá 

Skupina České dráhy dosáhla v loňském roce konsolidovaného zisku před zdaněním ve výši 1,3 miliardy Kč. Samotné České dráhy vykázaly zisk 2,1 miliardy Kč, přičemž klíčovým přispěvatelem byla osobní doprava s meziročně vyšším ziskem 635 milionů Kč. Počet cestujících nadále roste – za rok 2024 přepravily ČD o 4,4 milionu osob více než předchozí rok, celkem 168,8 milionu.  

Výsledky umožnily dopravci výrazně investovat do vozidlového parku – nasazeno bylo 141 nových vozidel s kapacitou 22 tisíc míst, především v regionech. Do provozu se dostaly nové RegioPantery, RegioFoxy i vlaky ComfortJet, které letos začnou jezdit v plném složení. Investice do modernizace vozidel dosáhly celkem 18 miliard korun. 

 

Propady v nákladní dopravě a postupující liberalizace trhu 

Výsledky celé skupiny však tlumil propad v nákladní dopravě. ČD Cargo čelilo poklesu přepravovaných objemů tradičních komodit, což souvisí s útlumem těžby, ocelářství a dřevozpracujícího průmyslu v celé Evropě. Dopravce proto snižuje počty vozidel, zaměstnanců a redukuje neefektivní produkty. 

České dráhy zároveň čelí tvrdé konkurenci v důsledku liberalizace trhu, která v ČR postupuje rychleji než v jiných zemích EU. Úspěšně obhájily provoz na několika ekonomicky silných linkách, ale v některých soutěžích – například na trase R9 Praha–Brno–Jihlava – neuspěly a provoz zde ukončí ke konci roku 2026. Obsluhu linky nově převezme společnost RegioJet. 

Tagy