EU version

Evropa volá po rychlejších vlacích. Země žádají podporu vysokorychlostní železnice

Evropa volá po rychlejších vlacích. Země žádají podporu vysokorychlostní železnice
foto: Dennis G. Jarvis/CC BY-SA 2.0/Wikimedia Commons/Vysokorychlostní vlak ve Francii
19 / 02 / 2025

Jedenáct lídrů členských států EU, včetně Česka, se sjednotilo ve výzvě k Evropské komisi, aby podpořila rozvoj vysokorychlostní železnice. V dopise zdůrazňují důležitost spolufinancování těchto projektů z fondů EU, které by měly posílit propojení Evropy, podpořit hospodářský růst a přispět k dekarbonizaci dopravy, informoval o tom premiér Petr Fiala na sociální síti.

Česká republika jako lídr v budoucím rozvoji vysokorychlostní železnice v Evropě! Naše iniciativa podporovaná devíti dalšími členskými státy EU otevírá důležitou diskusi o rozvoji a financování vysokorychlostních železnic v nadcházejících letech, napsal Fiala s tím, že lépe propojená Evropa je klíčem k prosperitě a hospodářskému růstu. Finanční podpora EU je podle něj klíčová a přináší velkou přidanou hodnotu.

Kromě českého premiéra dopis podepsal i estonský premiér Kristen Michal, slovenský premiér Robert Fico, maďarský premiér Viktor Orbán, italská premiérka Giorgia Meloniová, lotyšská premiérka Evika Siliňová, španělský premiér Pedro Sánchez, řecký premiér Kyriakos Mitsotakis, portugalský premiér Luís Montenegro, rumunský prezident Klaus Iohannis a litevský prezident Gitanas Nauséda.

V dopise státy vyzývají, aby se upřednostňovala práce na stěžejních projektech s vysokou evropskou přidanou hodnotou, tedy připravit akční plán pro evropskou vysokorychlostní železniční síť spojující hlavní města a regiony. Ztotožňují se s tím, že nedostatek vysokorychlostních železničních spojení jsou hlavním kamenem úrazu dobře fungujícího vnitřního trhu.

Dokončení evropských dopravních koridorů prostřednictvím rozvoje nových vysokorychlostních železničních spojení spojujících hlavní města a velká města v celé Evropské unii navíc významně přispěje k dekarbonizaci odvětví dopravy na evropské úrovni a zároveň posílí odolnost Evropské unie, mimo jiné pro potřeby vojenské mobility," píše se v dopise s tím, že řada projektů je už ve stadiu výstavby nebo v závěrečné fázi příprav. Zabývají se také alternativními způsoby financování a spoléhají na silnou podporu politiky Evropské investiční banky. O příštím sedmiletém rozpočtu unie, takzvaném víceletém finančním rámci na roky 2028 až 2034, by se v Bruselu mělo začít jednat v příštích měsících.

 

 

 

 

 

 

Hospodářská komora vítá iniciativu Ministerstva dopravy k financování projektu vysokorychlostních železnic v ČR a ve střední Evropě. Velmi přínosné je získání dalších států k této iniciativě. Středoevropská síť VRT je zařazena do sítě TEN-T, což se podařilo společným úsilím v letech 2021-2022. Vzniká tak možnost financovat vysokorychlostní tratě z fondu CEF nad rámec toho, co umožňuje evropské financování železnici České republice. Předpokladem úspěchu je iniciativa a společný postup. Jednání o budoucím rozpočtu EU budou extrémně náročná, je správné být iniciativní na nejvyšší vládní úrovni“, řekl Jan Sechter, předseda Dopravní sekce pro redakci RAILTARGET. 

Zdroje: ČTK

Tagy