EU version

ETCS chrání nejvytíženější trať Prahy, investice ve stovkách milionů

ETCS chrání nejvytíženější trať Prahy, investice ve stovkách milionů
foto: RAILTARGET/ETCS, ilustrativní
03 / 07 / 2025

Pět set vlaků denně, přeplněné koleje a blízkost hlavního nádraží – trať mezi Uhříněvsí a Vinohradskými tunely patří k nejvytíženějším v Česku. Teď ji nově hlídá ETCS.

Projekt, který startoval v roce 2023, spolkl téměř 357 milionů korun, přičemž významnou část uhradila Evropská unie. To znamená klidnější jízdu pro stovky vlaků denně a zásadní posun v bezpečnosti celé trati.

Konec rizik: ETCS dohlíží na přeplněné pražské koleje

Trať mezi Uhříněvsí a vjezdem do Vinohradských tunelů směrem k hlavnímu nádraží patří k nejvytíženější  v celé síti Správy železnic. Každý den tudy projede až pět stovek vlaků, a proto je klíčové, aby zde byl provoz bezpečný. Díky dokončení této náročné instalace se teď vlaky z jihu Čech do Prahy mohou pohybovat téměř po celém koridoru pod neustálým dohledem ETCS (European Train Control System).

Počátkem června se na tomto rameni uskutečnil zátěžový test evropského zabezpečovače, který byl důležitý mimo jiné pro připravovaný provoz pendolin využívajících na vybraných úsecích rychlost nad 160 km/h. K tomu by mělo dojít na konci letních prázdnin,“ říká náměstek generálního ředitele Správy železnic pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb. V závěru příštího roku je pak v plánu přechod na výhradní provoz ETCS na celé trase mezi Českými Budějovicemi a Prahou.

Evropské peníze mění železnici: Pohodlí i bezpečnost především

Václav Lebeda, tiskový mluvčí Zastoupení Evropské komise v ČR, zdůrazňuje nezpochybnitelný přínos členství v EU: „Masivní finanční podpora z evropských fondů je na české železnici vidět čím dál víc. Týká se jak základní infrastruktury, tak i samotných vlaků. Pro Česko to znamená pohodlnější, a hlavně bezpečnější cestování.“

Součástí projektu nebyla jen instalace traťové části zabezpečovače. Zahrnovala i komplexní úpravy stávajícího zabezpečovacího zařízení ve stanici Praha-Malešice a v navazujících úsecích směrem na Zahradní Město a Hostivař, včetně vyladění již fungujícího systému ETCS, konstatuje dále tisková zpráva.

Detail projektu: Kdo stál za instalací a kolik to celé stálo?

Stavební práce odstartovaly v dubnu 2023. Celý projekt měla na starosti společnost AŽD, která zajistila jak samotnou realizaci, tak potřebnou projektovou dokumentaci. Celkové investiční náklady dosáhly 356 964 690 korun.

Projekt s názvem "ETCS Praha-Uhříněves – Praha hl. n. (mimo)" získal významnou podporu z Evropské unie, konkrétně z nástroje CEF (Nástroj pro propojení Evropy) v rámci programového období 2021–2027. Technologické stavby jsou spolufinancovány podle počtu kilometrů instalovaného systému ETCS v ekvivalentu dvoukolejné trati. Celková výše takzvaných způsobilých nákladů činila 190 769 282 Kč, přičemž dotace z EU dosáhla 112 168 956 Kč. Zbytek nákladů pokryl Státní fond dopravní infrastruktury.

ETCS: Neviditelný strážce na kolejích

Co vlastně zabezpečovač ETCS umí? V případě, že by došlo k jakémukoli ohrožení bezpečnosti, převezme řízení vlaku. Dokáže sám snížit rychlost, nebo dokonce vlak úplně zastavit. Díky tomu je vyloučeno, aby strojvedoucí překročil povolenou rychlost, nebo například projel na červenou. Je to neviditelný, ale klíčový strážce bezpečnosti na kolejích.

Zdroj: SŽ 

Tagy