foto: VitVit/CC BY-SA 4.0/wikipedia/Vnitřní část areálu nádraží s nakládacími rampami
Nákladové nádraží Žižkov již nevlastní České dráhy, ale odkoupilo ho město. To místo něj vybuduje centrum s občanskou vybaveností.
Praha je od prosince 2024 majitelem Nákladového nádraží Žižkov, které od Českých drah koupila za téměř dvě miliardy korun. V místě vzniká nová kulturně-obytná čtvrť, která poskytne byty pro více než patnáct tisíc obyvatel.
Z dnes nepoužívaného nákladového nádraží vznikne kulturně-obytná lokalita
Hlavní město Praha koupilo Nákladové nádraží Žižkov od Českých drah. V nově vystavené čtvrti nalezne bydlení kolem patnácti tisíc obyvatel. Majetek původně spadající pod národního dopravce ČD se prodal za 1,43 miliardy korun. Zastupitelé tento nákup schválili začátkem prosince 2024 a kupní smlouvu na areál nádraží a okolní pozemky obě strany, jak Praha, tak České dráhy, podepsaly v pondělí 16. prosince.
Podpis se uskutečnil v rezidenci pražského primátora na Mariánském náměstí. Tam, kde stojí nákladové nádraží, vyrostou obytné domy, jejichž centrem má být právě odkoupený areál. Funkcionalistická budova postavená v roce 1936 je od roku 2013 památkově chráněná, přičemž původnímu účelu přestala sloužit v roce 2002 a trať byla oficiálně zrušená na začátku roku 2016. „Je to nádražní budova, která už skoro dvacet let neslouží svému účelu, takže je nejvyšší čas,“ řekl generální ředitel ČD Michal Krapinec.
Ve čtvrti nebude chybět ani občanská vybavenost jako jsou základní, či mateřské školy, nebo parky. Nemělo by chybět ani kulturní centrum. Současně se v památkově chráněné budově budou stavět komerční prostory či kanceláře, jak dále píše portál Forbes. Ten také píše, že první byty tam již začala stavět firma Central Group, následovat ji budou společnosti jako Sekyra Group, Finep nebo Penta.
Součástí výstavby bude i nová tramvajová trať
Podle webu Forbes, jsou součástí nákupu i pozemky pro výstavbu tramvajové trati, která má mít délku asi dva kilometry. Dopravní podnik hlavního města ji plánuje začít stavět tento rok. Budoucí tramvajová linka Olšanská-Habrová se má na západě napojovat na ulici Jana Želivského, na východě potom na Jarov. Portál Forbes uvádí, že ve výstavbě budou využité i železniční koleje, které se tam stále nachází. V areálu má vzniknout i nová Jarovská ulice, ze které by se budoucí čtvrť napojila na úsek vnitřního okruhu, a ulehčila tak ulici Jana Želivského.
Náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček řekl, že se jedná o druhý největší brownfield v Praze, a oproti rozvojové lokalitě kolem smíchovského nádraží je až trojnásobný. Hlaváček dále zmínil, že objekt je nejdelší stavbou ve městě s délkou odpovídající přibližně polovině Václavského náměstí.
Zdroje: novinky.cz, forbes.cz, zeleznicar.cd.cz