EU version

Dva gigantické tunely a 200 km/h. Železnice z Budějovic do Prahy láme rekordy

Dva gigantické tunely a 200 km/h. Železnice z Budějovic do Prahy láme rekordy
foto: Správa železnic /Hledáme zhotovitele poslední části jihočeského koridoru
01 / 04 / 2025

Česko se dočká nové železniční trasy mezi Budějovicemi a Prahou. Dva gigantické tunely, z nichž jeden bude nejdelší v republice, umožní vlakům dosáhnout rychlosti až 200 km/h. Moderní stanice v Ševětíně a kratší doba jízdy jsou jen začátek.

Správa železnic hledá zhotovitele poslední části koridoru na jih Čech, vítěz tendru zmodernizuje traťový úsek z Nemanic na okraji Českých Budějovic do Ševětína, informovala o tom tisková zpráva společnosti.

Nová trasa s dvěma tunely: Rychlost až 200 km/h

Podle zprávy koleje povedou ve zcela nové trase, na které se budou nacházet také dva několikakilometrové tunely. Traťová rychlost bude 200 km/h. Samotné zahájení prací se plánuje na začátku příštího roku, dokončení pak v roce 2032.

 

Hosínský a Chotýčanský tunel: Nové rekordy české železnice

„Modernizací projde poslední jednokolejný úsek na trati z Českých Budějovic do Prahy. Vlaky přestanou využívat dosavadní trasu přes Hlubokou nad Vltavou-Zámostí, nově se krátce za krajskou metropolí ponoří do Hosínského tunelu dlouhého 3 120 metrů,“ konstatuje tisková zpráva s tím, že následující Chotýčanský tunel se dokonce díky délce 4 775 metrů stane nejdelším na české železnici.   

Ševětín v novém kabátu: Moderní stanice s bezbariérovým přístupem

Celkovou přestavbou projde stanice v Ševětíně, která získá moderní nástupiště s bezbariérovým přístupem. Nové trasování umožní zvýšit traťovou rychlost na 200 km/h, délka celého úseku se zkrátí z 22 na necelých 18 kilometrů. To vše přispěje k výraznému zkrácení jízdních dob.

PPP projekt nevyšel: Stavba nakonec jen ve státní režii 

Stavba se připravuje řadu let a donedávna Správa železnic uvažovala o tom, že nová trať se bude stavět formou PPP projektu, tedy ve spolupráci se soukromými subjekty, podobně jako tomu bylo při dostavbě D4 na Písecku a Příbramsku.  nakonec se bude stavět jen ve státní režii a projekt PPP tentokrát využit nebude. Prý se od záměru upustilo, protože to bylo časově náročné.

Zejména co se týká příprav. „Skutečná realizace by mohla začít přibližně v roce 2028,“ konstatovala už dříve pro Deník Nela Eberl Friebová a připojila, že navíc by pro případného koncesionáře, který by se stal partnerem státu, byla nevýhodná délka stavebních prací (odhaduje se na šest let). 

Zdroj: Správa železnic, Denik 

Tagy