EU version

„Dršťková a utopenci v pět ráno je přežitek.” Terminál? Plzeň pořád čeká

„Dršťková a utopenci v pět ráno je přežitek.” Terminál? Plzeň pořád čeká
foto: RAILTARGET/Plzeň hlavní nádraží
19 / 09 / 2025

Plzeňané snili o moderním terminálu u hlavního nádraží, který by konečně zkrátil dvoukilometrovou štreku mezi autobusem a vlakem. Jenže z plánů zatím zdá se sešlo – pozemek vyfoukl soukromý investor.

Před nedávnem jsme psali o plánech na nový autobusový terminál u plzeňského hlavního nádraží. Tentokrát jsme vyrazili přímo mezi lidi, a to jak do ulic, tak na sociální sítě. A názory Plzeňanů na sebe nenechaly dlouho čekat.

Nový terminál autobusový vedle hlaváku. Dobrý napád, ale realita drhne

Zdálo se to jako skvělý nápad, co by Plzni konečně udělal pořádek v dopravě. Hned vedle hlavního nádraží měl vyrůst nový autobusový terminál, který by se propojil s tím stávajícím u Šumavské. Tento projekt měl zajistit zlepšení dopravní obslužnosti a vyřešit problém s parkováním v rušném centru města. Místo už bylo vybrané - stará pošta v Železniční ulici, která už měla dávno padnout k zemi. Jenže, milí Prazdrojáci,  zřejmě z toho nic nebude. Plzeň má smůlu, pozemek asi vyfoukne soukromý spekulant, informoval již dříve server naseplzen.cz

Hlavní nádraží a centrální autobusové nádraží. V mnoha městech jsou to spojité nádoby, které usnadňují cestování. Ne tak v Plzni, která ale samozřejmě není jediná. Toto téma se stalo terčem nekonečných diskusí a stížností.

Jeden z obyvatel Plzně to v online diskuzi trefně shrnul: „Tohle je taková naše turistická past! Proč mít hlavní autobusové nádraží někde v dálce od vlakového? Je to, jako bychom turistům přijíždějícím vlakem schválně komplikovali život. Aspoň si z nich něco vezmeme přes MHD nebo je můžeme pokutovat za jízdu načerno, když se neorientují v nákupu jízdenek.“ Tato diskuze ovšem není nová. Kořeny současného stavu sahají do minulosti a poukazují na dnes již překonané potřeby. Další z diskutujících objasňuje: „Centrální autobusové nádraží (CAN) bylo postaveno na tomto místě kvůli strategické poloze, blízko tehdejších závodů V.I. Lenina, dnešní Škodovky. Tyto závody už samozřejmě padly, takže je to takový přežitek.“

A další pamětník doplňuje: „To není kuriozita, to byla před rokem 1989 nutnost. Ve Škodovce tehdy pracovalo několik desítek ttisíc lidí a tři čtvrtiny jich dojížděly autobusem. Proto byl „autobusák“ postaven přímo u hlavní brány, přes ulici. Od půl páté ráno sem najížděly autobusy plné lidí. V okolí tehdy proto bylo i pár hospod, které otvíraly už od pěti ráno – servírovaly dršťkovou, utopence nebo pivo. Lidé potřebovali někde počkat, než se brány otevřou'."

Dnešní realita je taková, že mezi hlavním vlakovým a autobusovým nádražím je to více než dva kilometry pěšky. Což pro cestovatele s kufry a těžkými zavazadly nemusí být vždy příjemný zážitek.  Zdá se, že to, co bylo kdysi nutností, je dnes spíše reliktem, který čeká na řešení, které se teď, jak se zdá, opět vzdálilo.

Měl vyrůst terminál. Soukromý investor ale vyfoukl pozemek

Česká pošta si udělala obálkovou aukci a řekla, že pokud město dorovná nejvyšší nabídku, pozemek dostane. Zní to fér, že? Jenže to, co se stalo, nečekal vůbec nikdo. Jak prozradil radní pro nakládání s majetkem Vlastimil Gola (ANO), minimální cena byla necelých 17 milionů. Podle jeho slov si mysleli, že se to vyšplhá tak na devatenáct. Ale co se nestalo. Přihlásil se firma, jejíž jméno zatím neznáme, a přihodila k devatenácti milionům dalších deset. Najednou jsme na částce, která se s DPH vyšplhala na šílených dvaatřicet milionů korun. To je prostě nesmysl, říká Gola. Jak správně řekl primátor Roman Zarzycký (ANO), nikdo normální nedá desítky milionů za barák, který má v plánu hned zbourat. „Musíme se chovat jako řádní hospodáři,“ zdůraznil. 

Jenže tahle drahá hra má i své odpůrce v politickém okruhu. V opozici to vře. I když pro koupi nebyl nakonec nikdo. „Ten pozemek je na strategickém místě v centru Plzně, u nádraží,“ bije na poplach Pavel Šindelář (ODS).  Tahle příležitost se podle něj už  nemusí opakovat. „Když to schválíme, proč se nebudeme chovat jako řádní hospodáři?“ přidává se i Petr Suchý (TOP 09) a poukazuje na to, že tržní cena je prostě tržní cena. Primátor se sice ohání tím, že do spekulací se město zapojovat nebude, ale zároveň naznačil, že by mohlo jít o někoho, s kým už Plzeň v minulosti jednala. Tak uvidíme, jak se celá věc bude dále vyvíjet.

 

 

Tagy