foto: https://ekonomickydenik.cz/brzy-budeme-zeleznici-jezdit-rychleji-problemy-se-odradit-nenechame-rika-generalni-reditel-spravy-zeleznic-jiri-svoboda-nabidku-optickou-sit-od-privatni-firmy-odmitl//generální ředitel správy železnic Jiří Svoboda
Správa železnic letos vynaloží na investice do modernizací, oprav tratí či nádražních budov 31 miliard Kč, což je o 1,5 miliardy korun více než v loňském roce. Celkem dokončí rekonstrukce 97 kilometrů tratí, zmodernizuje 200 železničních přejezdů a zhruba 114 nádražních budov.
Další investice do české infrastruktury umožní alokovaná výše finančních prostředků od Státního fondu dopravní infrastruktury ve výši 53 miliard korun. Díky tomu správce železniční sítě může pokračovat v naplňování plánu rozvoje do roku 2030. Ten počítá především s rozvojem a modernizací národní železniční sítě, včetně zvyšování rychlosti a kapacity vybraných tratí. Mezi jeho další priority se řadí zvyšování bezpečnosti provozu na všech typech tratí, ať už zaváděním moderních technologií, nebo vyšším zabezpečením železničních přejezdů. Důležitá je rovněž příprava výstavby vysokorychlostních tratí. Ke splnění všech těchto úkolů bude potřeba vynaložit v následujících deseti letech okolo 500 miliard korun.
Z této strategie vycházejí i plány pro rok 2021. „Řada velkých investičních akcí je v běhu, u dalších významných staveb, které jsou aktuálně v závěrečných fázích projektové přípravy, budeme v nejbližším období vypisovat výběrová řízení,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Investice do budoucnosti
Investice, které se plánují v následujících letech vložit do celé infrastruktury a doprovodných zařízení, jako jsou intermodální veřejná překladiště nebo moderní terminály pro cestující, budou směřovat do projektových a stavebních řízení a příprav samotných staveb nebo realizaci studií proveditelnosti případně dopadů na životní prostředí. Cílem je připravit takové projekty, které českou železniční síť umístí zpět na konkurenceschopnou příčku sítě ve střední Evropě a to zejména co se rychlosti nebo kapacity tratí týče.
Větší zabezpečení přejezdů
Pozornost věnuje Správa železnic také železničním přejezdům. Letos jich zrekonstruuje na 200 za téměř dvě miliardy korun. Zároveň se na velké části z nich zvýší zabezpečení. Celkem 40 křížení tak získá ke stávající světelné signalizaci závory. Ty se budou instalovat i na dalších 30 místech, která jsou dosud zabezpečená pouze výstražnými kříži. Zejména preventivní význam bude mít vybavení osmi přejezdů kamerovým systémem. Z hlediska bezpečnosti bude podstatné rovněž připravované zrušení 11 úrovňových křížení. K postupnému snižování jejich počtu by měly dále přispět legislativní úpravy, které nabyly účinnost v lednu.
Tagy