EU version

Digitální automatické spřáhlo: Budoucí game changer?

Digitální automatické spřáhlo: Budoucí game changer?
foto: RAILTARGET/DAC
01 / 10 / 2024

Na veletrhu InnoTrans v Berlíně DB Cargo odhalilo digitální automatické spřáhlo, které má udělat z nákladní železnice rychlejšího a konkurenceschopnějšího hráče. Nová technologie slibuje lepší přenos dat a zkrácení jízdních dob.

 V testovacím středisku DB Cargo v Berlíně-Spandau na seřaďovacím nádraží, které je současně i testovacím střediskem pro DB Cargo, proběhlo při příležitosti veletrhu InnoTrans předvedení současného stavu vývoje digitálního automatického spřáhla. Projekt Europe for Rail, průmyslové a dopravních podniky v něm sdružené, si od digitalizace nákladních vlaků slibuje výhody pro zákazníky, zkrátit jízdní doby, přizpůsobení se rychlosti a kapacitě tratí využívaných také osobní dopravou.

Poprvé byly předvedeny elektrické a digitální funkcionality, které díky nepřetržitému přenosu informací mohou nákladní železniční dopravě pomoci otevřít nové trhy a zákazníky.  Digitální automatické spřáhlo tak skutečně mění pravidla hry pro celý „železniční systém“. Tyto funkcionality jsou však ve stavu před-prototypové fázi. DB Cargo je předvedlo bez dalších podrobností ukryté ve skříních v testovacích vozech.

Z hlediska digitálních technologií však pokračuje v konsorciu tápání, jakou cestou se vydat dále. Není vůbec jasné, jak bude moci být technologie ETB aplikovaná u propojení vozů osobních vlaků, aplikovaná v propojení s Ethernet 10 MB, využitelná pro kvalitní přenos dat v dlouhých soupravách nákladních vlaků. Funkcionality jako např. kamerové systémy CCTV vyžadují robustní datový stream.

V Evropě pokračují diskuse o přípravách a financování testovacího provozu. Převládá konsensus, že smysl má testovat spřáhlo vybavené digitálními funkcionalitami. Klíčové bude během příštích dvou let dosáhnout shody a technologického řešení, které by umožnilo přenos dat, přičemž zároveň by bylo dostatečně robustní pro nejrůznější provozní podmínky. Zároveň se na obzoru objevuje otázka, do jaké míry toto řešení nákladově DAC nevykolejí z reálného investičního rámce majitelů a provozovatelů nákladních vozů.

Klíčovým prvkem, jak zapojit lokomotivy či vozy bez digitálního spřáhla s vozy vybavenými DAC předvedla firma VOITH. Vyvinula hybridní spřáhlo DAC, jehož součástí je po jednoduchém sklopení i klasický hák a šroubovka.

Zdroj: Europe for Rail; DB Cargo

Tagy