EU version

Deutsche Bahn mění pravidla hry. Přelomová modernizace 40 tratí začíná

Deutsche Bahn mění pravidla hry. Přelomová modernizace 40 tratí začíná
foto: DB / public domain /DB
25 / 07 / 2024

Deutsche Bahn zahajuje historickou modernizaci železniční sítě. Od července se na 40 tratích začnou provádět generální rekonstrukce podle nového modelu, který zahrnuje kompletní obnovu infrastruktury. Pilotní projekt slibuje revoluční změny za celkové náklady 1,3 miliardy eur. Mezitím ČR stále pokračuje v zastaralých metodách rekonstrukcí.

Infrastruktura Deutsche Bahn vstoupila v červenci do historicky bezprecedentní modernizace své sítě. Na celkem 40 tratích proběhnou podle zcela nové koncepce generální rekonstrukce. Na celých dlouhých úsecích tratí se během několika měsíců kompletně obnoví celá infrastruktura (viz obrázek).

Zdroj: DB

Ministr dopravy Volker Wissing a generální ředitel Deutsche Bahn AG Richard Lutz zahájili 15. července pilotní projekt modernizace jedné z nejvytíženějších tratí v Německu „Riedbahn“ z Frankfurtu nad Mohanem do Mannheimu. Jde o 117 kilometrů dlouhou trať, s více než 15 kilometry protihlukových stěn, kompletně se vymění trakční vedení a obnoví se řídicí a zabezpečovací technika. Přemístí se 239 000 pražců a 380 000 tun materiálu na obnovu železničního spodku. DB zmodernizuje 20 stanic. Celkové náklady na rekonstrukci DB odhaduje na 1,3 miliardy eur, jak uvádí web DB. 

Způsob fragmentovaných oprav a modernizací kritizoval v minulosti Spolkový účetní dvůr, experti a diskuse o zpožděních a nekoordinované modernizaci zasáhla i německou politiku. Nový model umožnila novelizace legislativy a způsob financování tratí. Spolková vláda si od nového modelu slibuje zásadní zvýšení kapacity německé sítě, efektivnější vynaložení nákladů na modernizace, určitou unifikovatelnost stavebních prvků a tím i úspor z rozsahu.

Zatímco Německo zásadním způsobem mění přístup k modernizaci koridorů, v ČR se v zásadě pokračuje podle desetiletí stejného modelu dílčích rekonstrukcí tzv. generálních oprav za provozu.  Už v roce 2016 NKÚ konstatoval, že koridory v ČR měly být dokončeny v roce 2010. Na tehdejší dobu skepticky poznamenal, že dostavěné budou nejdřív v roce 2021.  Modernizaci koridorů schválila vláda v letech 2001 a 2002. Určitou naději v urychlení přináší z hlediska územních a povolovacích řízení novela liniového zákona. Bez změny přístupu Ministerstva dopravy a Správy železnic se ovšem zásadní zlepšení čekat nedají.

Tagy