EU version

Dědictví TurboTrain: Pohled do éry vysokorychlostních vlaků 60. let minulého století

Dědictví TurboTrain: Pohled do éry vysokorychlostních vlaků 60. let minulého století
foto: Marty Bernard, theautopian.com/Dědictví TurboTrain: Pohled do éry vysokorychlostních vlaků 60. let minulého století
21 / 06 / 2023

V době rozkvětu proudového letectví v 60. letech 20. století svět vstoupil do éry vysokorychlostních vlaků. Jedním z takových ikonických příkladů byl TurboTrain, vytvořený společností United Aircraft Corporation (UAC).

Tento vlak byl založen na technologii plynových turbín určených pro letadla a mohl se naklánět v zatáčkách, což umožňovalo vyšší rychlost. Navzdory slibné a inovativní povaze projektu však bylo postaveno celkem sedm takových vlaků, které byly v provozu jen něco málo přes deset let.

Zvláště zajímavá je jedinečná konstrukce vlaku TurboTrain. Místo toho, aby každý vůz měl dva podvozky (vozíky), měly vozy společný podvozek, což umožňovalo přirozené naklápění vozů v zatáčkách vlivem odstředivé síly a vzduchové pružiny vyrovnávaly pohyby při naklápění. Kostra vlaku byla vyrobena z hliníku, což přispělo k její lehkosti a pevnosti.

TurboTrain měl zvláštní design se zaoblenou přední a zadní částí, kde byly umístěny plynové turbíny a kabiny posádky. Cestující v těchto vozech mohli sledovat práci posádky přes skleněná okna. Všechny vlaky byly seskupeny do polostálých souprav, což ztěžovalo přestupování.

Pohonné vozy byly umístěny na obou stranách každého z těchto vlaků. Když bylo třeba změnit směr jízdy, posádka přešla na druhý hnací vůz. TurboTrain byl poháněn turbohřídelovými motory Pratt & Whitney Canada ST6, což byl vývoj motoru PT6 používaného v mnoha letadlech. V tomto případě tyto vznětové motory o výkonu 400 koní poháněly kola vlaku přes převodovku.

TurboTrain byl reakcí na časovou náročnost a touhu po vysokorychlostní železniční dopravě po spuštění první generace japonských vlaků Šinkanzen v roce 1964. Hlavním rozdílem u vlaku TurboTrain bylo použití motoru s plynovou turbínou namísto elektřiny a schopnost zajistit vyšší rychlost díky aerodynamickému tvaru a technologii ohýbání. Avšak tváří v tvář výzvám staré infrastruktury a dalším překážkám, zejména křižovatkám a nákladní dopravě, nemohl TurboTrain plně využít svůj potenciál.

Kromě toho se TurboTrain potýkal s několika technickými problémy. V zimě se zasekávaly brzdy a výfukové plyny z motorů znečišťovaly okna. Docházelo také k požárům a dalším technickým poruchám. Provoz TurboTrainu trval do roku 1982, později byl nahrazen konvenčními dieselovými vlaky.

Přestože byl projekt TurboTrain zpočátku ambiciózní a slibný, nedokázal plně naplnit očekávání. I přes jeho vyřazení však TurboTrain zůstává zásadní součástí historie vývoje vysokorychlostních železnic.

Zdroj: theautopian.com

Tagy