EU version

DAC: Klíč k rychlejším vlakům, většímu bezpečí i zelenější Evropě

DAC: Klíč k rychlejším vlakům, většímu bezpečí i zelenější Evropě
foto: Redakce RAILTARGET/DAC od Knorr-Bremse na Innotrans 2024
24 / 11 / 2024

Digitální spřáhlo je žhavým tématem. Proto na ni soustředil významnou pozornost i samotný nedávno proběhlý veletrh InnoTrans. DAC má zvýšit efektivitu a udržitelnost evropské železniční nákladní dopravy.


Představitelé průmyslu zdůraznili potenciál DAC k tomu, aby zvýšil kapacitu železnic, posílil bezpečnost a podpořil cíle EU v oblasti klimatu v situaci, kdy podíl železniční nákladní dopravy na trhu klesá.

Vize pro železniční nákladní dopravu: Digitalizace a produktivita DAC

Na veletrhu InnoTrans v Berlíně, jednom z největších světových veletrhů dopravních technologií, byla představena špičková technologie Digital Automatic Coupling (DAC), která poskytuje pohled do budoucnosti evropské železniční nákladní dopravy. V úterý 25. září se na veletrhu InnoTrans konala panelová diskuse s názvem "Digital Boost? Větší produktivita v železniční nákladní dopravě díky digitalizaci“, kde klíčové osobnosti z oboru diskutovaly o výzvách a příležitostech digitalizace v železniční nákladní dopravě. Akci uvedl Kristian Schmidt, ředitel pro pozemní dopravu na Generálním ředitelství Evropské komise pro mobilitu a dopravu (DG MOVE).

V panelu vystoupili významní představitelé železničního průmyslu, mezi nimiž byli Dr. Sigrid Nikutta, členka představenstva pro nákladní dopravu společnosti DB AG; Mark Topal Gökceli, technický ředitel společnosti ÖBB Holding; Keir Fitch, vedoucí oddělení na DG MOVE; Dr. hab. Marek Pawlik, zástupce vedoucího Výzkumného ústavu železničního pro interoperabilitu v Polsku v Instytut Kolejnictwa; Dr. Peter Radina, člen představenstva společnosti Knorr-Bremse Systeme für Schienenfahrzeuge GmbH; a Cornelius Weitzmann, prezident a generální ředitel společnosti Voith Turbo.

Během diskuse Schmidt upozornil na znepokojivý pokles podílu železniční nákladní dopravy na pozemní dopravě, který se za pět let snížil o 2 %. Tento pokles jde ruku v ruce s probíhající deindustrializací Evropy, ale zdůrazňuje naléhavou potřebu inovací ze strany Evropské komise a jejích členských států. Digitalizace, jejímž jádrem je DAC, je považována za klíčový faktor umožňující zvrátit tento trend a posílit postavení železniční nákladní dopravy v evropské dopravní síti.

Automatické Digitální Spřáhlo Dellner na InnoTrans 2024

Debata o DAC: Je to řešení pro všechny?

Ačkoli je DAC obrovským příslibem, ne všechny zúčastněné strany jsou přesvědčeny o jeho univerzálním přínosu. Někteří tvrdí, že DAC bude významným přínosem pro určité segmenty trhu, ale nemusí řešit všechny naléhavé problémy, kterým železniční průmysl čelí. Jiní vyjadřují obavy, že zdroje přidělené na DAC by mohly být lépe využity na jiné naléhavé záležitosti.

Silná podpora DAC však přichází ze zemí, jako je Německo, Rakousko a Švýcarsko, kde je tato technologie považována za životně důležitou pro budoucnost železniční nákladní dopravy. Tyto země se zasazují o širší diskusi o potenciálu DAC, aby byly vyslyšeny všechny hlasy.

Jednou z klíčových otázek, která byla v diskusi vznesena, bylo financování. Zatímco současné rozpočtové období EU již bylo rozděleno, vedoucí představitelé odvětví s napětím očekávají návrhy na dalších sedm let. Je zřejmé, že pro úspěch DAC bude rozhodující dostatečné financování a že spolupráce mezi členskými státy a partnery z průmyslu bude zásadní. Jak řekl Schmidt, DAC je něco, „co si nemůžeme dovolit neudělat“, a vyzval zúčastněné strany, aby jednaly odvážně a společně.

 

Pionýrské vlaky a cesta, kterou má DAC před sebou

 

V roce 2026 má být zahájena iniciativa „pionýrských vlaků“, která bude testovat technologii DAC v reálných železničních podmínkách. Jedná se o zásadní krok při ověřování provozní funkčnosti systému před jeho plným nasazením v roce 2029. Panelová diskuse rovněž zdůraznila připravenost systému DAC na komerční provoz, přičemž několik řečníků poukázalo na to, že tato technologie není pouze teoretická - je připravena na reálné použití.

Mark Topal Gökceli z ÖBB označil DAC za „klíčový nástroj“ pro zvýšení kapacity železnice, které je nezbytné pro přechod na železnici jako hlavní druh nákladní dopravy. Digitalizace je podle něj základem transformace železničního průmyslu. Přínosy DAC přesahují zvýšení kapacity; slibuje také zvýšení produktivity, zvýšení bezpečnosti pracovníků a celkově větší bezpečnost na železnici. Kromě toho je DAC v souladu se Zelenou dohodou EU, což jej staví do pozice ústředního prvku širšího evropského úsilí o dekarbonizaci průmyslu a dopravy.

 

Zvyšování kapacity a další: DAC má širší dopad

 

Dr. Sigrid Nikutta z DB AG zdůraznila potenciál DAC zvýšit kapacitu železnic o 10-15 %, což je vzhledem k dlouhým lhůtám a vysokým nákladům spojeným s výstavbou nových železničních tratí velmi důležité. Nejrychlejším způsobem, jak zvýšit kapacitu, je podle ní zavedení systému DAC, a to nejen pro nákladní vlaky, ale také pro osobní dopravu. Podle Dr. Marka Pawlika spočívá jedna z hlavních výzev ve zvládnutí přechodného období. Keir Fitch z Evropské komise tento názor podpořil a zdůraznil potřebu dobře definovaného plánu, který by překonal překážky při zavádění DAC.

Z diskuse na veletrhu InnoTrans 2024 nakonec jasně vyplynulo, že DAC není jen technologickou modernizací, ale zásadní součástí evropské strategie modernizace nákladní železniční dopravy, zvyšování kapacity a plnění klimatických cílů. S plným nasazením, které se očekává do roku 2029, by DAC mohl změnit budoucnost evropské železniční dopravy a přinést významné výhody v oblasti efektivity, bezpečnosti a udržitelnosti.

S výhledem železničního průmyslu na rok 2026 a další roky bude úspěch systému DAC záviset na společném postupu, odpovídajícím financování a společné vizi digitální, efektivní a udržitelné budoucnosti železniční nákladní dopravy.

Zdroj: Redakce RAILTARGET

Tagy