foto: Budimex / Redakce RAILTARGET/ Rafał Zahuta a projekt Budimexu v přístavu Gdyně
BUDIMEX, polský gigant ve stavebnictví a infrastruktuře, se chystá zapojit do „projektu století“ – modernizace české železniční infrastruktury. Na otázky RAILTARGET odpovídá Rafał Zahuta, ředitel železniční divize společnosti Budimex pro Českou republiku.
Polská stavební společnost BUDIMEX má za sebou několik desetiletí zkušeností a realizace klíčových projektů, které změnily tvář infrastruktury nejen v Polsku, ale i v okolních zemích. Nyní se BUDIMEX stále více zaměřuje na expanzi do České republiky, kde vidí příležitost přinést své zkušenosti a odborné znalosti do oblasti dopravní infrastruktury, od dálniční sítě až po železnice.
Rafał Zahuta, ředitel železniční divize společnosti Budimex pro Českou republiku, se s námi podělil o své zkušenosti a vize týkající se rozvoje dopravní infrastruktury ve střední Evropě. V rámci tiskového výletu pro média měli novináři možnost prohlédnout si některé z nejvýznamnějších projektů BUDIMEX, včetně obchvatu metropolitní oblasti Trojměstí, rekonstrukce železniční stanice Gdynia Port a výstavby Terminálu 3 v Baltic Hub (dříve DCT Gdaňsk).
Psali jsme
I takto by mohly vypadat české dálnice. Polský gigant Budimex dokončuje zásadní dálniční stavbu u Trojměstí. Přinášíme pohled na projekt, který…
RAILTARGET: Z těchto významných projektů, které jsme měli možnost navštívit, je některý, na který jste osobně nejvíce hrdý? Co ho podle vás činí jedinečným?
Rafał Zahuta:
- Je velmi složité dané stavby porovnávat, už jen proto, že se jedná o zcela odlišné dopravní projekty. Každá z těchto investic je však z pohledu rozvoje polské infrastruktury nesmírně důležitá a z řady pohledů i jedinečná.
- Realizace obchvatu Trojměstí je velkou výzvou, neboť práce probíhají v hustě zastavěném území protkaném silniční i železniční infrastrukturou i inženýrskými sítěmi. Jsme si však dobře vědomi toho, jakou důležitost projekt pro celý region má a jsme odhodláni dokončit investici podle nejvyšších standardů a včas.
- Realizace hlubinového terminálu T3 v přístavu Baltic Hub je výjimečným projektem hned z několika hledisek. Po svém dokončení se stane největším kontejnerovým terminálem v Polsku a jediným hlubokovodním námořním přístavem v Pobaltí. Nový terminál umožní přijímat i ty největší kontejnerové lodě a zahájit přímé spojení s Asií. A mimo to rozšíří polské území o více než 36 hektarů.
- Modernizace železničního uzlu u přístavu Gdyně je pro Budimex specifická již tím, že se jedná o největší dokončenou železniční zakázku v historii firmy. Díky ní se podařilo navýšit kapacitu stanice hned pětinásobně. Přístav tak nyní může odbavovat až 750 metrů dlouhé nákladní vlaky, což výrazně zvýší kapacitu a efektivitu logistických služeb.
Psali jsme
Budimex, významná polská stavební společnost známá svou rolí v rozvoji a výstavbě vysokorychlostních železničních sítí, podepsala smlouvu na výstavbu…
RAILTARGET: BUDIMEX již v Česku projevuje značnou aktivitu. Jak hodnotíte aktuální situaci na českém infrastrukturním trhu a jak vnímáte roli BUDIMEX v jeho rozvoji?
Rafał Zahuta:
- Na českém trhu s infrastrukturními zakázkami působí dlouhodobě několik stabilních hráčů. Pro nás, jakožto stále nový subjekt na místním trhu, je výzvou v tomto prostředí uspět. Z našeho pohledu se nám to však zatím daří velmi dobře. Příchod Budimexu na místní trh znamená právě větší konkurenci a tím i výhodnější ceny pro Česko v rámci infrastrukturních projektů.
- Naše dosavadní působení v České republice hodnotíme velmi pozitivně. Podařilo se nám zde vybudovat silný stabilní tým složený z polských a českých odborníků. Daří se nám velmi dobře rozvíjet vztahy s místními dodavateli a dalšími partnery. Navíc se nám podařilo uspět ve dvojici zakázek, čehož si velmi vážíme.
Psali jsme
Polská stavební společnost Budimex, podílející se na výstavbě české vysokorychlostní železnice (VRT), pokračuje v realizaci projektu dálnice…
RAILTARGET: S přihlédnutím k vašim zkušenostem, je některý z polských projektů, na který by se mohla Česká republika inspirovat při plánování vysokorychlostních železnic? Jakou roli by zde BUDIMEX chtěl hrát?
Rafał Zahuta:
- Naší ambicí je podílet se na výstavbě sítě vysokorychlostních železnic jak v Polsku, tak v České republice. O něco blíže k realizaci jsou aktuálně připravované projekty v Polsku. Opravdu reálné zkušenosti se stavbou vysokorychlostních tratích však Budimex aktuálně čerpá v Lotyšsku. V konsorciu s francouzskými a italskými partnery se zde podílí na stavbě 230 kilometrů vysokorychlostních tratí. Celková cena investice dosahuje přibližně 3,7 miliardy eur – v přepočtu přes 90 miliard korun.
Psali jsme
Budimex, přední polská stavební společnost známá svými významnými příspěvky k vysokorychlostním železničním sítím v Polsku a České republice,…
Zdroj: Rafał Zahuta - BUDIMEX & Redakce RAILTARGET
Tagy