EU version

Česko se těší na TGV. Přijede podpořit výstavbu VRT domácími firmami

Česko se těší na TGV. Přijede podpořit výstavbu VRT domácími firmami
foto: SŽ tiskové materiály/Česko se těší na TGV. Přijede podpořit výstavbu VRT domácími firmami
03 / 06 / 2022

Legendární francouzský rychlovlak je na cestě do České republiky, kde má podpořit projekt výstavby VRT. Správa železnic připravila roadshow s několika zastávkami, kde si můžete TGV prohlédnout. Výstavba vysokorychlostní železnice je velkým tématem a příležitostí pro české firmy. Proto bude souprava vystavena i na veletrhu Rail Business Days.

Příští týden je věnován propagaci vysokorychlostní železnice, jejíž výstavba je jednou z hlavních vládních priorit. Spolu s jednotkou TGV míří do ČR významní manažeři SNCF, ale i zástupci regionů, kteří mají se zavedením VRT na svém území zkušenosti. Na brněnském veletrhu Rail Business Days je proto plánována i debata odborné veřejnosti.

Většina odborníků dnes řeší především přínosy VRTek pro osobní dopravu, někteří zmiňují, že se díky nim uleví i kapacitě kolejí, kterou by mohli využít především nákladní dopravci. Výstavba tak rozsáhlého infrastrukturního projektu je však především obrovskou příležitostí pro firmy na tuzemském trhu. Tato myšlenka má podporu vedení Správy železnic. „Chci, aby českou vysokorychlostní železnici stavěly české ruce,“ uvedl na dotaz redakce RAILTARGET Jiří Svoboda, generální Ředitel SŽ.

VRTky se totiž stávají ideálním projektem, který může pozitivně nastartovat celou českou ekonomiku, kterou podle odhadu ekonomů čekají krušné měsíce. Válka na Ukrajině i pandemie covidu postupně zapříčinily fatální růst inflace i úrokových sazeb. Hrozí, že firmy budou propouštět a životní úroveň v ČR rapidně klesne. Stanou se VRTky novodobou „hladovou zdí“? „Železnice s ohledem na připravenost projektů modernizace a v dalších letech právě i výstavby VRT nabízí průmyslu rychlou pomoc,“ doplnil své vyjádření Svoboda.

Rozsáhlý projekt vysokorychlostní železnice nabízí cestu z bludného kruhu ven. V jednotlivých regionech vzroste nabídka na trhu práce, tedy i zaměstnanost. Vzniknou nová pracovní místa. Už nyní SŽ hledá lidi do týmu, který má mít výstavbu vysokorychlostní železnice na starost. V říjnu má totiž v rámci SŽ vzniknout samostatná organizační jednotka, která se má zabývat výhradně tímto projektem. Nabízí se zde velký potenciál i pro čerstvé absolventy dopravních a technických škol.

 Vznikne také prostor pro nové využití inovativních moderních technologií. Správa železnic plánuje využít prostor kolem vysokorychlostní železnice pro fotovoltaické elektrárny. Pilotní fotovoltaický projekt spustila již v dubnu na zrekonstruovaném děčínském nádraží. Právě efektivní využití prostoru podél železničních tratí je tématem i v sousedních zemích, především Rakousku a Německu, kde již podobné projekty fungují. Díky nim je železnice ještě udržitelnějším způsobem dopravy.

Projekt vysokorychlostní železnice je jednou z priorit vládního programu, má však podporu i u opozičních stran. Kladné hlasy zaznívají i ze strany EU. Pro tak velký projekt je však klíčová podpora široké veřejnosti, a právě proto Správa železnic pořádá roadshow s prezentací legendárního vysokorychlostního vlaku TGV.

Kde můžete tento vlak vidět?

Praha hlavní nádraží, 6. června 12.00–16.00

 

Brno, Výstaviště Brno, 7. června 10.00–18.00, 8. června 9.00–18.00 a 9. června 9.00–16.00

 

Jihlava, železniční stanice Jihlava, 10. června, 10.00–15.00

 

Ústí nad Labem hlavní nádraží, 11. června, 9.30–13.30

Tagy