EU version

Česko se chystá na rychlovlaky. Nové elektrické kabely až pro rychlost 350 kilometrů za hodinu

Česko se chystá na rychlovlaky. Nové elektrické kabely až pro rychlost 350 kilometrů  za hodinu
foto: Pixabay/Public domain/Trakční vedení na trati
26 / 07 / 2024

Správa železnic plánuje vybudovat nové trakční vedení pro vysokorychlostní tratě. Inspiraci čerpá ze zahraničí i od českých expertů. Nový systém, označený R250 a R350, bude umožňovat rychlosti až 300 km/h. Ten nahradí starší soustavy a přinese moderní technologie a vyšší efektivitu.

V magazínu VRT.CZ jsme se dozvěděli o plánech Správy železnic. Mezi nimi je i tendence vybudovat trakční vedení pro vysokorychlostní trať. Rádi by využili zkušenosti a poznatky ze zahraničí, ale i dovednosti českých inženýrů. V dokumentu je zaznamenán komplexní management systému trakčního vedení. Je velmi sofistikovaný a nezbytný pro návrh projektování a budování, dále také pro provozování a údržbu. Bez tohoto materiálu se neobejde žádný správce železniční infrastruktury, který provozuje elektrické kabelové vedení na trati. Obsahuje informace ohledně fyzikálních parametru jako jsou rychlost jízdy, napětí, proud, odolnost proti větru, proti námraze, pružnost a rozměry kabelového vedení a další. Zaznamenány jsou dále údaje o nadimenzování, kvůli stabilitě stožárů a napínacího zařízení. Lze také  zjistit montážní a provozní parametry, jak jsou sestavení konzolí, bran, také výšku a klikatost drátů. V těchto dokumentech jsou informace o veškerých komponentech a o zařízení, které jsou použity. Patří sem odpojovače, zkratovače, svodiče, přepětí, svorky, stožáry a další.  

V České republice se na tratích využívá systém dvou sestav trakčního vedení. První soustavou je typ 3000 V DC a sestava S pro soustavu 25 kV 50 Hz AC. Obě tyto sestavy tak splňují parametry pro využití rychlosti vlaku160 km/h na trati. V upravené verzi tak lze tento systém využít pro rychlost až 200 km/h. Tyto soustavy splňují jak české, tak i evropské normy a rovněž odpovídají specifikacím TSI pro trakční vedení. 

V Česku se o výrobu a modernizaci trakčního vedení stará několik firem jako například EŽ Praha, Sudop Praha a Sudop Brno. Tyto firmy jsou rovněž vlastníky obou sestav pro trakční vedení na trati. Aktuálně Správa železnic zadala požadavek na vlastní vývoj trakčního vedení pro vybudování vysokorychlostních tratí. Sestava trakčního vedení pro rychlost 350 km/h je označována R250. Tato nová soustava je určená pro střídavý proud a má dvě varianty. První je jednofázová a druhá je dvoufázová. Tato nová sestava s sebou nese prvky, které vycházení z dlouholeté zkušenosti z koridorů v České republice, ale také ze zahraničí.Velkou výhodou je sjednocení součástkové základny a její provozní spolehlivost, dále pak jednoduchost provozu, ale i samotná montáž je velmi snadná. V zadáni tohoto projektu na vybudování R250 byly požadavky na hodnotu rychlosti vlaků 250 km/h. Ale nový koncept trakčního vedení splňuje parametry pro rychlost až 300 km/h za určitých podmínek.  

Na základě příznivých výsledků projektu budování trakčního vedení R250, bylo nařízeno další rozšíření o novou sestavu s názvem R350. Tato sestava by měla být využita pro vysokorychlostní tratě v České republice. Její základy by měly vycházet z projektu R250 a tím by měl vzniknout nová dokumentace trakčního vedení pro VRT. Aby se tento nový projekt mohl aplikovat na trať bude nutné ověřit jeho technické parametry zkouškami. Tento projekt by měl být hotový podle všech aspektů do konce desetiletí. Pak bude možné se svést vysokorychlostním vlakem na nově vybudované trati, kterou si projektuje Česko samo.  

Tagy