EU version

České VRT lákají zahraniční giganty: Kdo jsou noví hráči na našem železničním trhu?

České VRT lákají zahraniční giganty: Kdo jsou noví hráči na našem železničním trhu?
foto: redakce RAILTARGET/železniční síť v České republice
03 / 12 / 2024

Zahraniční giganti se perou o český trh vysokorychlostních tratí VRT. Jejich vstup slibuje modernizaci technologií, úsporu nákladů a výraznější posílení konkurenčního prostředí. V článku představujeme nejaktivnější zahraniční hráče, kteří se snaží prosadit na českém trhu.

Ambiciózní projekt výstavby vysokorychlostních tratí (VRT) v České republice přitahuje pozornost předních světových hráčů. V tendrech se objevují významné zahraniční firmy, které přinášejí zkušenosti z mezinárodních infrastrukturních projektů. Jejich vstup na český trh by mohl přinést nejen modernizaci technologií, ale také snížení nákladů a posílení konkurence. Ministerstvo dopravy tak vítá otevření českého trhu, které by mělo nastolit větší transparentnost a zvýšit kvalitu.

Kdo jsou tedy zahraniční společnosti, které mají o české VRT zájem? Kdo přinese technologie z Jižní Koreje, kdo osvědčené postupy z Polska a kdo know-how z vysokorychlostní železnice ve Španělsku? Přinášíme podrobný přehled toho, co můžeme od těchto zahraničních hráčů očekávat, a jak mohou změnit budoucnost české železnice.

 

Budimex: Polský mistr rozšiřuje svou působnost do Česka

Mezi prvními významnými hráči, kteří projevili zájem o české VRT, je polská společnost Budimex. Společnost se podílela na modernizaci železniční infrastruktury nejen v Polsku, ale i v dalších evropských zemích. Ke klíčovým projektům firmy Budimex patří například modernizace železniční stanice Warszawa Zachodnia, jednoho z nejvýznamnějších dopravních uzlů v Polsku, a výstavba nejdelšího železničního tunelu v zemi. Tato společnost však není omezena jen na železniční stavby – podílela se také na výstavbě významných dálničních úseků a obchvatů.

V posledních letech Budimex rozšiřuje své působení i na český trh. V říjnu 2024 zahájil výstavbu 7,6 kilometru dlouhého úseku dálnice D35 mezi Džbánovem a Litomyšlí, své první dálniční zakázky v České republice. Rostoucí zájem Budimexu o české dopravní projekty potvrzuje i jeho účast v tendrech na další významné infrastrukturní zakázky, včetně výstavby českých VRT.

 

Acciona: Španělský expert na vysokorychlostní tratě

Další významnou společností, která projevila zájem o český trh, je Acciona ze Španělska. Acciona má za sebou dlouholeté zkušenosti s výstavbou vysokorychlostních tratí ve Španělsku, což je země s jednou z nejrozsáhlejších sítí VRT v Evropě. Společnost Acciona prokázala svou odbornost při realizaci velkých železničních projektů nejen v Evropě, ale i na dalších kontinentech. Acciona se podílela na realizaci klíčových úseků, například na trati Madrid–Barcelona, kde zajišťovala výstavbu 20,6 km dlouhého úseku zahrnujícího 2 950 metrů dlouhý tunel a několik viaduktů.

Její přístup kombinuje technologické inovace a důraz na udržitelnost, což je v souladu s potřebami moderní evropské infrastruktury. Vstup Acciony na český trh by mohl znamenat zavedení osvědčených postupů a technologií z vysokorychlostních sítí, které již dlouhá léta úspěšně fungují ve Španělsku. Acciona se účastnila tendru na projektovou dokumentaci pro český úsek vysokorychlostní trati mezi Světlou nad Sázavou a Velkou Bíteší, který byl dosud největší zakázkou pro český VRT. Přestože patřila mezi významné uchazeče, tendr nakonec získalo konsorcium vedené českou firmou SUDOP Praha.

 

Dohwa Engineering a Korea National Railway: Technologie z Jižní Koreje

Asijské společnosti jako Dohwa Engineering a státní Korea National Railway (KNR) se také zajímají o zapojení do projektů VRT v České republice. Tyto společnosti přinášejí zkušenosti z vysoce moderní jihokorejské železniční sítě, která je známá svou technologickou vyspělostí. KNR, která má na starosti správu jihokorejských železnic, zaujala české představitele během zářijové návštěvy, kdy její prezident jednal s českým ministrem dopravy Martinem Kupkou o potenciální spolupráci. Jejich vstup do Česka by mohl významně přispět k technologické modernizaci naší infrastruktury.

Dohwa Engineering, s rozsáhlým portfoliem infrastrukturních projektů napříč celým světem, je schopna dodat komplexní inženýrská řešení od plánování po realizaci. Dohwa Engineering byla založená v roce 1957 a patří mezi největší inženýrské společnosti v Jižní Koreji a má za sebou více než 10 000 projektů ve 76 zemích, včetně významných železničních staveb v Polsku, Peru, Panamě, Bangladéši, Srí Lance, Vietnamu, Filipínách, Tanzanii a Alžírsku.

V roce 2023 získala Dohwa významnou zakázku na projektování vysokorychlostní trati mezi Katovicemi a Ostravou. Tento úsek je klíčovou částí transevropské dopravní sítě TEN-T a propojí Polsko s Českou republikou. Pro Dohwa Engineering představuje tento projekt důležitou referenci a příležitost přinést své pokročilé inženýrské know-how do střední Evropy.

 

Větší konkurence přináší výhody pro českou železnici

Otevření českého trhu VRT zahraničním hráčům vnímá Ministerstvo dopravy jako krok k vytvoření zdravého konkurenčního prostředí, které by mohlo přinést výrazné snížení nákladů a zlepšení efektivity projektů. Doposud byla výstavba a modernizace dopravní infrastruktury v ČR v rukou omezeného počtu firem, což vedlo k vyšším nákladům. Příchod nových zahraničních společností, jako jsou Budimex, Acciona, Dohwa Engineering a Korea National Railway, tak může změnit stávající rozložení sil a zvýšit transparentnost v českých výběrových řízeních.

Ministerstvo věří, že tato nová konkurence přinese nejen modernizaci a inovace, ale také sníží zátěž na veřejné rozpočty a zvýší kvalitu dopravních staveb. Vstup silných zahraničních firem do sektoru VRT je tedy pozitivním signálem pro budoucnost české železniční sítě.

 

Zdroje: railway.supplyseznamzpravy.czekonomickydenik.cz, RAILTARGET.cz 

Tagy