foto: Siemens Mobility/Česká republika bez dieselových vozů, stát podpoří zavedení bezemisních vlaků a elektrizaci tratí
Stát v rámci fondu životního prostředí podpoří přechod na nízkoemisní vozidla. Podporu získají za nahrazení starých vozidel těmi na bateriový, vodíkový nebo elektrický pohon. Důležitá je také elektrizace tratí. Pro Správu železnic je právě elektrizace jednou z priorit, zahájení elektrické provozu se očekává v roce 2028.
Dotační program fondu životního prostředí je teprve v jednání, proto neznáme konkrétní částky, které půjdou na dotace pro nízkoemisní vozy. Pokud se podíváme, jak to funguje ve zbytku Evropy, uvidíme, že je právě na čase vozidla s nižšími emisemi nasadit. Například v Německu vlaky poháněné elektřinou z vodíkových článků, testované od roku 2018, jezdí ve větším počtu od loňského roku v normálním provozu na tratích mezi městy Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde a Buxtehude. Jedná se o soupravy Alstom Coradia iLint. Na trati Bádensko-Württembersko jezdí Siemens vlaky Mireo Plus H. Bateriový pohon je pak vhodnější pro kratší vzdálenosti, využít se dá v regionální dopravě. I například v Turecku jezdí tramvaje s bateriovým pohonem a další budou přibývat.
U nás však takové vlaky ještě nejezdí. Stát chce docílit omezení vozidel na naftový pohon s cílem úplného odstranění dieselového pohonu. České dráhy už mají v plánu nasazení vozů s bateriemi. To proběhne do konce příštího roku v Moravskoslezském kraji. ČD zde uvedou do provozu vlaky RegioPanter od českého výrobce Škoda Group. „Jedná se o moderní bezbariérové elektrické vlaky s maximální rychlostí 160 km/h. Nabízejí prostorný klimatizovaný interiér, pohodlné sedačky, Wi-Fi připojení a cestující si v nich můžou nabít mobilní telefony a další drobnou elektroniku. Jednotky disponují i dostatkem prostoru pro osoby na invalidním vozíku, dětské kočárky nebo jízdní kola,“ popisuje Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
Hlavním cílem je však elektrizace tratí, která je nejefektivnějším způsobem alternativních pohonů. Ministerstvo dopravy chce postupně vybrané regionální tratě elektrizovat. V plánu je také rozšiřování vozidel s alternativními pohony za účelem odstranění dieselových vozidel z železnic. Dosažení tohoto cíle nebude vůbec jednoduché. Dopravci stále objednávají nová vozidla na dieselový pohon. Některá vozidla jsou ale hybridní, využívají kromě dieselu také alternativní palivo. Od běžného dieselového vozu tedy emise přesto snižují.
Elektrizace tratí společně s konverzí na jednotnou napájecí soustavu patří mezi priority Správy železnic. Elektrizace by měla za následek snížení emisí, krácení cestovních dob a rekuperaci. Podle projektu prosté elektrizace je v projektové přípravě cca 41 investičních akcí s celkovými investičními náklady cca 232 mld. Kč (z toho náklady na elektrizaci cca 19 mld. Kč). Jedná se o elektrizaci a zkapacitnění trati Olomouc – Šumperk (3 kV DC s přípravou na konverzi na 25 kV, 50 Hz AC, termín dokončení 2023) a elektrizaci trati Brno – Zastávka u Brna (25kV, 50 Hz AC, termín dokončení 08/2024).
Psali jsme
Na dvou úsecích budoucí sítě vysokorychlostních tratí (VRT) se naplno rozběhly geodetické práce. Přesné mapové podklady jsou nedílnou součástí připravovaných…
V dokumentu projektu prosté elektrizace pro dálkovou osobní a nákladní železniční dopravu stojí: “Předpokládaný horizont pro zahájení elektrické provozu těchto vlaků se očekává v roce 2028. Předpoklad financování z Modernizačního fondu EU (emisní povolenky). Principem projektů prosté elektrizace je elektrizace úseků tratí pro umožnění vozby elektrickými hnacími vozidly případně bateriovými bez nutnosti dalších investičně náročných úprav tratí.”
Jedná se o oblasti Praha – Příbram – České Budějovice, Severovýchodní Čechy, Plzeň – Žatec, Olomouc – Krnov – Opava, Kralupy nad Vlt. – Kladno (včetně odb. Jeneček – Středokluky), Havlíčkův Brod – Ždírec nad Doubravou.
Hodně se také diskutuje o uvedení vodíkových vozidel na české železnice. Nasazení by se mohly dočkat tratě v okolí Mostu, Olomouce nebo Ostravy. Nevýhodou vodíkových vozidel je cena za vybudování plniček. Provoz se tedy vyplatí pouze ve větším využití.
Psali jsme
Hospodářská komora České republiky zahájila v těchto dnech sérii expertních jednání k nejdůležitějším aspektům plánovaných vysokorychlostních…