foto: R iyadh metro/tiskové materiály/Česká firma vyhrála tendr na digitalizaci nejmodernějšího metra na světě
Díky extrémnímu bohatství z těžby ropy se Saudská Arábie mění k nepoznání. Masivní investice do infrastruktury jsou vidět především v hlavním městě Rijádu. Osmi milionová metropole se rozrůstá značnou rychlostí a už dnes slouží jako centrální dopravní tepna. Futuristický projekt nového metra vzniká i za českého přičinění. Digitalizaci systémů zajištuje česká společnost Passengera. V posledních letech je česká firma velice úspěšná a vyhrává jednu prestižní zakázku za druhou. K dnešnímu datu má nasmlouváno projekty za více než 210 milionů korun.
Před pěti lety vznikla vize Saudi Vision 2030, která má za cíl proměnu Saudské Arábie v moderní technologickou zemi bez závislosti na ropném průmyslu. Rijádské metro je důležitou součástí celé vize. Z hlavního města se má stát turistické centrum arabského světa. V prosinci se spustil testovací provoz šesti linek metra s celkovou délkou 176 kilometrů. Celkem se počítá s 85 stanicemi a 183 vlakovými soupravami. Na projektu se podílí celá řada špičkových mezinárodních firem jako například Siemens, Alstom nebo Bombardier. Nový přepravní systém se řadí mezi ty nejmodernější na světě. Vlaky jsou vybaveny autonomními systémy a technologiemi. Česká společnost Passengera má na starost digitální monetizační systémy, systém pro správu a monitoring, a celkovou internetovou konektivitu s Wi-Fi rozhraním pro cestující.
„Passengera byla vybrána pro kompletní zajištění wifi systému pro cestující a monetizačního řešení – od designu až po implementaci našeho softwaru, díky kterému celý ekosystém může fungovat. Projekt mimo jiné zahrnoval design komunikační infrastruktury, instalaci wifi do několika různých typů vlaků a také do stanic metra, měření kvality a pokrytí signálu či řešení seamless autentizace uživatelů. Součástí našeho desetiletého kontraktu je i tzv. management and monitoring suite (MMS), který provozovateli metra umožňuje monitoring a správu všech 1 100 instalovaných zařízení v reálném čase,“ komentoval projekt Passengery pro rijádské metro CEO Jan Kolář.
Jedním z nejtěžších úkolů Passengery je zajištění integrace všech systémů mezi různými komponenty od různých výrobců. „Takto velký projekt s sebou nese celou řadu výzev. Tou největší byla omezená možnost cestování kvůli pandemii, velkou část svého řešení jsme tak museli dodávat vzdáleně. Další obrovskou výzvou byla také integrace našeho systému a zajištění jeho fungování napříč vozidly různých specifikací od různých výrobců. Svá specifika má i provoz komunikační infrastruktury v poměrně vysokých teplotách. Na podobné výzvy jsme ale zvyklí například z instalace svého řešení v nejvyšší železniční trati Evropy, kde jsme se museli vypořádat s opačným teplotním extrémem. Projekt jsme tak zvládli bez problémů úspěšně realizovat,“ hodnotí Kolář.
Výsledný projekt Passengery stojí na třech pilířích: řešení konektivity, systém MMS a monetizační platformy. Z pohledu provozovatele je zásadní poslední část, monetizace. Ta umožní generovat dodatečné tržby prostřednictvím reklamy a inzerce.
„Rijádské metro je podle nás skvělou ukázkou toho, jak by mohla vypadat mobilita blízké budoucnosti. Digitální a efektivní, která díky budování pozitivního vztahu s cestujícími dělá z veřejné dopravy atraktivní volbu. Neskutečně nás těší, že tento přelomový projekt vsadil na naše řešení z Česka. Jeho implementace do rijádského dopravního systému byla v posledních letech naší nejvyšší prioritou. Nyní už se připravujeme na další projekty – celkem nyní máme v backlogu zakázky v hodnotě až 10 milionů dolarů a tohle číslo v dalším roce ještě poroste. Kvůli tomu v následujících letech budeme výrazně rozšiřovat svůj tým, a to zejména ten vývojářský,“ řekl Jan Kolář.