EU version

Červená? Sbohem! V Česku už 1600 vlaků denně hlídá nekompromisní ETCS

Červená? Sbohem! V Česku už 1600 vlaků denně hlídá nekompromisní ETCS
foto: Ministerstvo dopravy/ETCS a bezpečnost na české železnici (ilustrační foto)
28 / 07 / 2025

Od zavedení výhradního provozu zabezpečovače ETCS na páteřních tratích ČR uběhlo půl roku. Za tu dobu najezdilo přes 1900 vozidel vybavených tímto systémem již 20 milionů kilometrů. Správa železnic usilovně pracuje na dalším rozšiřování systému.

Pod dohledem ETCS projede v ČR denně 1600 vlaků na 1200 km vybavených tuzemských tratí, jak informovalo Ministerstvo dopravy v tiskové zprávě. Zavedení evropského zabezpečovače je přitom podle ministra dopravy Martina Kupky velký úspěch: „Kromě vyšší bezpečnosti jízdy vlaků zaznamenáváme plynulejší jízdu v místech, kde vlaky jezdí pod plnou kontrolou systému, zvýšení pohodlí pro strojvůdce a jeho vysokou spolehlivost. Odstraňujeme dílčí nedostatky a jednáme s evropskými orgány o lepších podmínkách či zjednodušeních pro mezinárodní provoz systému na našich lokomotivách. Navíc rostoucí trend projetí návěstí STŮJ jasně ukazuje, že je třeba ETCS využívat co nejvíce tam, kde je to možné,“ uvedl Kupka.

Rozšiřování zabezpečovače na další tratě potvrdil i Jiří Kolář, ředitel Drážního úřadu: „Od 1. května jsme rozšířili opatření, které ukládá dopravcům s vybavenými vozidly a proškolenými strojvedoucími vést vlaky pod dohledem ETCS na dalších úsecích bez výhradního provozu. Jedná se o tratě Ejpovice – Plzeň – Cheb, Bohumín – Dětmarovice – Mosty u Jablunkova, Dětmarovice – Petrovice u Karviné a Odbočka Koukolná – odbočka Závada. Z reakcí dopravců vyplývá, že ETCS vnímají jako významné posílení bezpečnosti a přijatá opatření jednoznačně akceptují,“ řekl Kolář. 

Celkově projede pod dohledem ETCS přibližně 60 tisíc vlaků měsíčně. Aktuálně se jedná především o páteřní linky hlavních koridorů, které představují přes 42 procent provozních výkonů vlaků na síti Správy železnic. Do roku 2040 je v plánu rozšíření systému na celé železniční síti u nás v úrovni, kterou vlaky na jednotlivých tratích dle parametrů využijí. 

Správa železnic chválí ETCS a připravuje jeho rozšíření na další tratě 

„Po půl roce výhradního provozu ETCS na páteřních tratích můžeme říci, že systém předčil naše očekávání. Spolehlivost je velmi vysoká a česká železnice je díky němu ještě bezpečnější. Úctyhodných je nejenom víc než 260 tisíc vlaků, které ve výhradním provozu od začátku roku jely, ale i to, že už v několika případech zabezpečovač zabránil vzniku mimořádné události. Nyní se spolu s partnery zaměřujeme na další naplňování Národního implementačního plánu ETCS,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda

Správa železnic intenzivně pracuje na dalším rozšiřování zabezpečovače na českých tratích. Práce probíhají především na jižním koridoru (Praha – České Budějovice), kde začátkem června proběhly zátěžové testy čítající dohromady 160 jízd. Od začátku července dohlíží ETCS také na trati Praha-Uhříněves – Praha hl. n. (mimo).  

Další velký projekt se chystá v prosinci 2025, kdy přejde do výhradního provozu trať Praha – Kralupy nad Vltavou. Do konce roku se chystá také zavedení zjednodušené varianty ETCS Regional na tratích Choceň – Litomyšl a Hrádek nad Nisou – Chrastava – Liberec. Zjednoušená varianta se aktuálně instaluje i na dalších regionálních tratích, např. Třebovice v Čechách – Moravská Třebová; Beroun – Nižbor; Ejpovice – Radnice. 

Zavádění ETCS přispívá k vyšší bezpečnosti na české železnici 

ETCS představuje zásadní změnu v oblasti bezpečnosti na české železnici. Jedná se o jednotný evropský vlakový zabezpečovač, který dokáže v případě ohrožení bezpečnosti převzít řízení a vlak zpomalit nebo zastavit. Typicky jde o situace, kdy strojvedoucí přehlédne červenou na návěstidle. Systém vyhodnocuje dění na trati v reálném čase, a podle toho automaticky stanovuje maximální rychlost, kterou v daný moment může vlak bezpečně jet. Systém navíc udržuje odstup od dalších vozidel či souprav na stejné koleji.  

O potřebě jednotného systému zabezpečení, který je nezávislý na lidském faktoru rozhodlo Ministerstvo dopravy již v roce 2017. Od té doby spolupracuje na zavádění výhradního provozu společně se Správou železnic, všemi dopravci i dodavateli technologií do lokomotiv a traťové části systému.  

Ministerstvo poskytlo dopravcům při vybavování lokomotiv tzv. palubními jednotkami, které jsou součástí fungování systému ETCS, přes 10,5 miliard Kč. Celkové náklady na zavedení systému na více než 4000 km tuzemských tratí do roku 2030 budou činit cca 32 miliard Kč. 

Tagy