foto: Jeffrey Beall/CC BY 4.0/Wikimedia Commons/Solární panely
České dráhy plánují stavbu fotovoltaických elektráren ve svých depech v několika městech. Ve Valašském Meziříčí zvažují i variantu s bateriovým úložištěm.
České dráhy připravují výstavbu několika střešních a pozemních fotovoltaických elektráren ve svých depech. Panely pro získávání energie ze slunečních paprsků plánuje dopravce umístit na své objekty v Havlíčkově Brodě, České Třebové, Děčíně a pražské Michli. Ve Valašském Meziříčí se analyzuje možnost vybudování fotovoltaiky i s bateriovým úložištěm.
České dráhy budují fotovoltaické elektrárny
„Celkem jsme vytipovali 32 lokalit v našem vlastnictví, na kterých jsme analyzovali možnost umístění fotovoltaiky na střechy našich objektů. Nejlépe nám z toho vyšly možnosti umístění panelů na naše objekty v depech Havlíčkův Brod, Česká Třebová a Děčín. Tento týden plánujeme vypsat veřejnou zakázku na vybudování tří střešních elektráren metodou ‚design & build‘. Předpokládaný celkový instalovaný výkon těchto fotovoltaických elektráren je 170,8 kWp a měly by začít fungovat v roce 2026,“ říká místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele pro servis Michal Kraus a doplňuje: „Takto vyrobenou elektřinu budeme chtít využít pro pokrytí spotřeby elektrické energie v našich budovách v rámci servisního zázemí. Může nám to přinést i nezanedbatelnou úsporu v nákladech.“
Fotovoltaických elektráren není nikdy dost
Kromě těchto tří lokalit České dráhy také aktuálně dokončují podklady na zpracování projektové dokumentace pro střešní fotovoltaickou elektrárnu na Odstavném nádraží Praha Jih s instalovaným výkonem 201,5 kWp. Fotovoltaické panely na servisní hale má dopravce nainstalovány už například v depu v Bohumíně. Kromě střešních fotovoltaických elektráren připravuje národní dopravce i projekty pozemních fotovoltaik. Prověřeno bylo celkem 26 lokalit, byly zpracovány studie proveditelnosti výstavby a prověřeny možnosti kapacity distribuční sítě.
Z tohoto balíku bylo vybráno celkem 5 perspektivních lokalit v Bohumíně, Olomouci, České Třebové, Třebovicích a Valašském Meziříčí, kde se momentálně zpracovává i analýza možnosti vybudovat bateriové uložiště s možností sdílení elektrické energie zpět do distribuční sítě. V rámci roční spotřeby elektrické energie Českých drah představuje téměř 97 % spotřeba trakční elektřiny při jízdě vlaků v elektrické trakci, jejíž nákup pro všechny dopravce zajišťuje v České republice Správa železnic.
Psali jsme
Jedna jízda vlakem místo autem ušetří tolik emisí, jako 38 týdnů recyklace. Srovnání, jak velký dopad mají ekologické kroky oproti jedné jízdě vlakem vyčíslila…
Zdroje: Tisková zpráva ČD
Tagy