foto: Redakce/Budou české VRT nejdražší v Evropě? Španělsko má být podle ministr Kupky velkým vzorem
Výstavba českých VRT má podle dopravních expertů nejdražší v Evropě. Podle ministra Kupky je hraje klíčovou roli ve snížení cen konkurence. Španělsko by přitom mělo být pro Českou republiku vzorem.
Podle dostupných finančních propočtů by měly být české vysokorychlostní tratě nejdražší v Evropě. Ve svých vyjádřeních na to opakovaně upozorňoval například šéf Dopravní sekce Hospodářské komory, Jan Sechter. „Podle čísel, která jsou Ministerstvem dopravy prezentována na konferencích je to jednoduchá matematika. Naše VRT budou nejdražší v Evropě. Je nutné, aby s tím Ministerstvo dopravy začalo něco dělat a rozmělnilo aktuálně panující monopolizaci trhu. Ta drží stavební trh ve finančním šachu,“ uvedl Sechter pro RAILTARGET.
Podle předsedy Dopravní sekce Hospodářské komory jsou totiž klíčovými dodavateli staveb i jednotlivých projektů a dokumentací pořád ty stejné společnosti. To nevrhá dobré světlo ani na transparentnost jednotlivých řízení, ani na konkurenceschopnost dopravního trhu. Tato situace zároveň drží Ministerstvo dopravy i Správu železnic ve „finančních kleštích“.
Na to, že je nutné stávající status quo narušit upozorňuje i ministr dopravy, Martin Kupka. Podle něj je recept jednoduchý. Příchod silných zahraničních hráčů, které naruší stávající struktury. Výzvou jsou pro něj především španělské společnosti. Vysokorychlostní tratě dokázaly postavit efektivněji než v Číně.
„Španělé mají nejvíce kilometrů vysokorychlostních tratí v Evropě a dosáhli velmi zajímavých a velmi nízkých nákladů v porovnání s Čínou. Deklarují, že jejich řešení je levnější a zároveň zajišťuje dostatečnou kvalitu a spolehlivost. S ohledem na to, že chystáme budování vysokorychlostních tratí v režimu PPP, se otevírají příležitosti i pro španělské know-how, pro španělské firmy, jak vstoupit na české území a realizovat i české úseky s co nejdostupnější cenou,“ uvedl pro RAILTARGET ministr dopravy Martin Kupka.
„Máme zájem na tom, aby do českých projektů vstoupila co nejširší konkurence, protože v tomto případě může nabídnout konkurenční ceny a snížit celkové náklady na budování vysokorychlostních tratí. Koneckonců, právě vysoké ceny mohou být jednou z největších hrozeb pro budoucnost vysokorychlostních spojení v České republice. Nesmí se opakovat příklad Británie, a Španělsko je v tomto případě velmi zajímavým příkladem, kdy bylo možné budovat unikátní množství kilometrů vysokorychlostních spojení s velmi přijatelnými náklady. Toto je nepochybně příležitost pro Českou republiku. Španělské firmy jeví zájem o české projekty a my vytvoříme příležitost pro to, aby se konkurence, i evropská, na českém trhu prosadila“ dodal ministr dopravy k tématu českých vysokorychlostních tratí.
VRT jsou nejednoznačně infrastrukturním projektem století. Česká republika nemá s takto rozsáhlým projektem svou vlastní zkušenost. Proto spolupracuje v rámci přípravných fází se SNCF, která konzultuje veškerá možná úskalí a technické parametry českých VRTek. Čerpání ze zahraničních zkušeností však může být klíčové i pro oblast projektování a výstavby tratí. Konkurenceschopnost v rámci cenotvorby je zcela elementární součástí takto velkého projektu a je velmi dobře, že tento pohled má podporu ministra dopravy.