foto: https://www.kudyznudy.cz/ceska-nej/dopravni/zeleznicni-uzel-ceska-trebova/Ilustrační obrázek, Česká Třebová
Železničním odvětvím v České republice momentálně hýbe tzv. příspěvek za obnovitelné zdroje (POZE). Železniční podniky mají totiž stále naději, že tento příspěvek za provoz elektrických vozidel platit nebudou. Stejně je tomu například v Německu. Tato finanční úleva by přitom mohla přispět k odklonu některých přeprav ze silnice na železnici.
Ministerstvo průmyslu a obchodu má však ke zrušení příspěvku negativní stanovisko. Přesto poslanci Hospodářského výboru tzv. pozměňovací návrh k novele zákona o podporovaných zdrojích energie doporučili schválit. Pro schválení hlasovalo 9 poslanců ze sedmnácti přítomných. Výbor zároveň doporučil schválení pozměňovacího návrhu všem poslancům. To znamená, že pokud by ministerstvo chtělo prosadit odmítnutí návrhu, muselo by odmítnout celý zákon.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vysvětlilo své negativní stanovisko nedostatkem financí. Přitom existuje mnoho jiných možností, jak ušetřit miliardy korun ročně. Takovým opatřením by mohla být například kompenzace za nařízené slevy pro vybrané skupiny cestujících.
„Kvůli nárůstu ceny emisních povolenek už od léta 2019 padaly výkony nákladní železniční dopravy a pokud k tomu přičteme strašák zdražení silové elektřiny v příštím roce, je to celé velmi nebezpečné pro celou kolejovou dopravu v elektrické trakci,“ uvedl v českých médiích ředitel ŽESNAD Oldřich Sládek.
Přesto, že návrh prošel již druhým čtením ve sněmovně, ministerstvo změnilo svůj názor. „Postup MPO jde naprosto a úplně proti všem deklaracím, příslibům a závazkům státu vůči nákladním železničním dopravcům i EU při prosazování tzv. Green Dealu a v kombinaci se zdražením silové složky elektrické energie je to ekonomicky smrtící směs pro nákladní železniční dopravu, která tak rychle ztratí i své stávající výkony a náklady přejdou z elektrifikované železnice na silnici, ve prospěch dieselu a kamionů, a k tomu nedojde ani omylem ke snížení emisí z dopravy,“ dodal k této věci ředitel ŽESNAD Sládek.
Dopravci, kteří používají elektrické trakce by mohly ročně ušetřit asi 900 milionů korun. Právě zrušení tohoto poplatku sdružení ŽESNAD.CZ dlouhodobě prosazuje. Železniční dopravci jsou totiž díky jeho placení výrazně znevýhodněni oproti silničním přepravcům.
Tagy