foto: Lopatalopez / Public Domain / Wikimedia Commons/Nádražní budova Bubeneč
Nádraží v Bubenči, jehož historie sahá hluboko do 19. století, se znovu zaskvělo v novém světle.
Po letech chátrání bylo nádraží v létě 2024 otevřeno jako multifunkční centrum „Stanice 6“, kde se setkává umění, gastronomie i komunita. Co všechno se skrývá za jeho příběhem, který trvá už více než 150 let?
Malé nádraží s velkou historií
Představte si, že stojíte na nástupišti nádraží v Bubenči, prvním zastavení za Prahou na historické trati Severní státní dráhy (NStB) směřující do Drážďan. Psal se rok 1850, kdy zde poprvé zastavily vlaky, jen pět let poté, co byla zahájena výstavba trati podle plánů slavného Jana Pernera.
A nebylo to jen tak obyčejné místo. Už v roce 1804 nechal tehdejší nejvyšší purkrabí otevřít Královskou oboru veřejnosti. Zároveň tehdy nechal zrekonstruovat i zdejší letohrádek sloužící k odpočinku nejvyššího úředníka českého království, kterým byl právě nejvyšší purkrabí, jinak označován jako místodržitel. Výstavba železniční tratě a umístění nádraží tedy muselo být důsledně projednáno se správou obory.
Stavba, která zrála půl století
Budova nádraží, vyvedená v empírovém stylu, se začala formovat pod taktovkou architekta Antona Jünglinga z NStB. Roku 1877 získala přízemní přístavek pro dopravní kancelář a na opačné straně dřevěnou letní čekárnu, která se stala oblíbeným útočištěm pražských výletníků.
Až o dvě dekády později, v roce 1897, přibyla ikonická veranda orientovaná ke kolejím. Ta dodala místu jedinečnou atmosféru. Na přelomu století prošla letní čekárna proměnou – místo dřeva zde stála zděná budova, ke které se připojila i restaurace. Bylo hotovo.
Psali jsme
V Plzni na Jižním Předměstí začíná oprava historického nádraží, které se dočká nového lesku. Pod dohledem památkářů se obnoví sgrafita…
Bubenečské nádraží si ale neužívali jen obyčejní výletníci. Jeho služeb využíval i bývalý císař Ferdinand I. Dobrotivý, který tudy cestoval na své zámky v Ploskovicích a Zákupech, přičemž musel vlakem do Lovosic a později i do Srní u České Lípy, kde se nádraží tehdy nazývalo Zákupy-Mimoň.
Aby se ještě umocnila atmosféra tohoto historického nádraží, nachází se zde i vlečka do papírny v Císařském mlýně, kterou můžeme najít na protějším kopci Pecka, či obytná budova pro drážní zaměstnance spadající do přelomu 19. a 20. století u úzkého podjezdu Mlýnské ulice.
Konec jedné éry a nový začátek
Provoz nádraží byl ukončen v roce 2014, kdy ho nahradila nedaleká stanice Praha-Podbaba. Budova osiřela, ale naštěstí neskončila zapomenutá. Roku 2018 ji získalo hlavní město Praha, které ji svěřilo do péče městské části Praha 6.
A právě tady začal příběh znovuzrození. V roce 2024 se z nádraží stalo moderní multifunkční centrum, kde dnes najdete galerii, kulturní sál, komunitní prostory i bistro. „Stanice 6“, jak se místo nyní jmenuje. Už teď přitahuje návštěvníky koncerty, workshopy a dalšími akcemi, které sem vnášejí nový život.
Bubenečské nádraží je tak skvělým příkladem, jak může historická památka najít uplatnění v moderním světě. A co vy? Už jste tam byli?
Psali jsme
Stanice v Chrastavě a Hrádku nad Nisou čeká zásadní proměna. Rekonstrukce nástupišť a zastřešení zvýší komfort a bezpečnost cestujících,…
Zdroje: spravazeleznic.cz, kudyznudy.cz