EU version

Bezpečnostní revoluce. Už 1304 vlaků s ETCS, strojvedoucích je víc než 2800

Bezpečnostní revoluce. Už 1304 vlaků s ETCS, strojvedoucích je víc než 2800
foto: Wikimedia Commons / Public Domain /ETCS
17 / 10 / 2024

Česká železnice se připravuje na revoluci v oblasti bezpečnosti s implementací evropského zabezpečovače ETCS. Od ledna 2025 začne výhradní provoz na 620 km tratí v ČR, a to v průběhu čtyř lednových týdnů.

Ministr dopravy Martin Kupka oznámil, že od 15. září již probíhá provoz na úseku Praha-Běchovice – Česká Třebová a v železničním uzlu Pardubice. „Věřím, že se dostaneme k 50 % vlaků s zapnutým systémem v rámci příprav,“ uvedl Kupka v tiskové zprávě. 

Podle nejnovějších dat Drážního úřadu je nyní 1304 vlaků vybaveno palubní jednotkou ETCS, což je o 70 více než v srpnu. Počet proškolených strojvůdců vzrostl na více než 2800.

V září se na tratích pohybovalo 650 vozidel s mobilní částí ETCS, což představuje stabilní nárůst. Nejvíce vlaků pod dohledem ETCS jezdí na trati Česká Třebová – Přerov, kde dosahují přes 40 %.

Dopravci a leasingové společnosti budou informováni o spuštění výhradního provozu v definovaných úsecích od ledna 2025. Tento krok zahrnuje úseky Česká Třebová – Olomouc – Dluhonice – Prosenice/Přerov a Břeclav – Bohumín, s dalším rozšířením na další tratě.

Od roku 2018 bylo na vybavení palubních částí ETCS vyčleněno celkem 7,2 miliardy korun. Ministerstvo dopravy navíc nedávno vypsalo dotační výzvu s alokací 500 milionů korun na další vybavení.

Cílem je mít do roku 2030 pokryto 5200 km tratí s ETCS, což posune českou železnici na vyšší úroveň bezpečnosti a efektivity. 

Zdroj: MD 

Tagy