foto: Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0/Most „Bechyňská Duha“
Most, který se neptá, kdo má přednost. Bechyňská Duha z roku 1928 je železobetonový kolos, kde se potkává auto s vlakem na jedné vozovce. Inženýrský majstrštyk první republiky jede dodnes naplno.
Nedávno jsme informovali o první elektrické železniční trati v České republice. Trať Tábor-Bechyně má 24 kilometrů a je v provozu od roku 1903. Je dílem předního elektrotechnika a vynálezce Františka Křižíka a je známa jako Bechyňka. Jde o první železniční dráhu ve střední Evropě, která byla od počátku projektována i provozována jako elektrická. Navíc byla jediná dráha v Rakousku – Uhersku, která ani alternativně nepočítala s parním provozem.
Psali jsme
Bechyňka, dílo Františka Křižíka, se stala symbolem české vynalézavosti a odvahy, která předběhla svou dobu. Bez kouře, bez hluku parního pohonu,…
Bechyňská duha: Stavitelský klenot
Tím ale zajímavosti spojené s touto drahou nekončí. Průkopnickou dráhu navíc korunuje jeden stavitelský klenot – elegantní most. Stavební unikát – železobetonový obloukový most zvaný Bechyňská duha, jenž vede přes řeku Lužnici. „Když zrovna nejede vlak, tak po kolejích jezdí normálně auta. Osobně si však nedovedu představit, že nad auty povede napětí 25 tisíc voltů. Přeci jen současných 1 500 voltů je třeba srovnatelných s tramvajovým vedením,“ dodal železniční odborník Jan Šatava.
Bechyňský most: Unikát svého druhu. Kombinuje silniční a železniční dopravu
Tento most je totiž specifický tím, že slouží jak pro železniční, tak pro silniční dopravu. Díky tomu je naprostým unikátem. „Vede přes něj také železniční elektrická dráha. Kolej je na východním okraji vozovky. Když vlak projíždí, auta musejí zastavit – využívá totiž jednu ze silničních jízdních drah. Vypadá to, jako by se na chvíli proměnil v tramvaj,“ zdůraznil. Vlak má při průjezdu vždy přednost, dodal ještě. Silnice přes něj pak spojuje Týn nad Vltavou, Bechyni a Opařany.
Bechyňský most Duha: Na stavbě pracovalo přes 400 osob
Pojďme se na chvíli vrátit do historie. Do roku 1928 měla Bechyně jediný most, který už nezvládal narůstající dopravu. V roce 1924 se rozhodlo o výstavbě nového mostu přes nejužší místo skalnatého údolí. „Na stavbě pracovalo na 400 osob, z toho 17 kovářů a zámečníků, 56 tesařů a kolářů, 30 betonářů a zedníků, zbytek tvořili ostatní dělníci různých oborů. Ke stavbě bylo zapotřebí 2 200 m³ dřeva pro skruže a bednění, 2 500 tun cementu a 500 tun železa,“ popisuje podrobnosti stavby autor na serveru Kudyznudy.cz.
Před postavením mostu končila elektrická trať od Křižíka daleko od centra lázní. Díky Duze se to změnilo – vlaky dnes míří přímo k srdci Bechyně. Do Bechyně tedy přijíždíme přes „Duhu“. A proč tento poetický název? Svým devadesátimetrovým rozpětím a výškou třicet osm metrů nad hladinou Lužnice skutečně připomíná oblouk duhy. O Duze se také říká, že je chloubou prvorepublikového stavitelství. „Dostala se do ankety na stavbu století a od roku 2014 je národní kulturní památkou. Obyvatelé Bechyně jsou na ni pyšní,“ popisuje Jana Janáčková, správkyně Městského muzea v Bechyni, jež sama z Bechyně pochází.
Železobetonový obloukový most dokončený roku 1928 podle projektu Ing. E. Viktory se klene nad údolím v Bechyni.