foto: ÖBB/ÖBB investuje 1,2 miliardy eur do efektivní a moderní železniční infrastruktury
S rekordní investicí ve výši 1,2 miliardy eur jen ve východním regionu pokračuje ÖBB ve svém expanzním a investičním programu i v roce 2023. Kromě údržby a modernizace železničních zařízení se zaměřuje především na další růst, protože povědomí o ochraně klimatu a nabídka klimatických jízdenek zvyšují také nadšení pro cestování po železnici.
"V dopravě máme velký vliv na boj proti klimatické krizi. Atraktivní nabídkou veřejné dopravy chceme inspirovat ještě více lidí k využívání veřejné dopravy. A také lidé v Rakousku chtějí cestovat způsobem šetrným ke klimatu, zejména pokud je to pohodlné, snadné a levné. Díky současnému investičnímu programu do železniční infrastruktury v celém východním regionu se nám to daří. Od rozšíření spojovací železnice ve Vídni až po elektrifikaci regionálních železnic bude veřejná doprava v příštím roce všude lepší," říká ministryně pro ochranu klimatu Leonore Gewesslerová.
"Jako největší rakouský poskytovatel mobility budeme v roce 2023 důsledně rozšiřovat také vnitrostátní železniční infrastrukturu. Stavební program ÖBB ve výši 19 miliard eur do roku 2028 má nejen mimořádný význam z hlediska ochrany klimatu, ale má také stabilizační a aktivizační účinek na domácí hospodářství v době četných krizí. Díky významným prodloužením tratí a mnoha menším i větším modernizačním stavbám zajišťují ÖBB v konečném důsledku stále atraktivnější nabídku veřejné dopravy. Jedním z ústředních bodů je východní region, kde se dokončují důležitá spojení pro dojíždějící, jako například dvoukolejné rozšíření trati Pottendorf. To vše činí z ÖBB stabilního partnera pro ekonomiku a dopravní revoluci zítřka. To vše díky spolkové vládě, která dokázala tento stavební program finančně zajistit i přes těžké časy," říká generální ředitel ÖBB Andreas Matthä.
Psali jsme
Firma Betrian Group napomůže vývoji jednotky sekundárního zabezpečení NavCom, která půjde implementovat do všech navigací strojvůdců NavTrain, přispěje…
Milníky na jižní trati
Zejména na jižní trati bude v roce 2023 dosaženo významných milníků: Dvoukolejné prodloužení Pottendorfer Linie vstoupí do závěrečné fáze v oblasti Vídně a mezi Münchendorfem a Wampersdorfem. Dokončení obou úseků, včetně otevření nově vybudované stanice Ebreichsdorf, je plánováno na podzim.
V roce 2023 probíhá posuzování vlivu stavby smyčky Ebenfurth na životní prostředí. Jedná se o první důležitý krok k tomu, aby železniční doprava mezi Eisenstadtem a Vídní byla konkurenceschopná s automobilovou dopravou. Ve Wiener Neustadtu je na září plánováno otevření nového parkovacího domu s přibližně 1 300 parkovacími místy a na podzim se také uskuteční slavnostní položení základního kamene nové stanice Wiener Neustadt Civitas Nova. Na Semmeringské dráze vstupují reinvestiční práce do dalšího kola. Reinvestiční práce na Semmeringské dráze vstupují do dalšího kola. Probíhá rozsáhlá rekonstrukce památkově chráněného viaduktu Kalte Rinne.
Také na nejdůležitější severojižní spojnici ve východním regionu, na základním tunelu Semmering, a na prodloužení Severní dráhy práce rychle pokračují. Zatímco modernizace vídeňského nádraží Süßenbrunn a výstavba podchodu pro státní silnici L6 v Deutsch-Wagramu budou dokončeny v roce 2023, začnou práce na modernizaci nádraží Helmahof.
Psali jsme
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zaznamenali v období od 5. decembra do pondelka 2. januára šesť zrážok vlaku s osobou, z toho tri…
U čtyřkolejného prodloužení Meidling-Mödling probíhá v roce 2023 plánování a předložení posudku o vlivu na životní prostředí je plánováno na 2. čtvrtletí. Prodloužení vytvoří podmínky pro pětiminutovou frekvenci S-Bahnu a další rychlé spoje místní dopravy mezi vídeňským Meidlingem a vídeňským Liesingem. Mezi Vídeňským Liesingem a Mödlingem bude možný desetiminutový interval S-Bahnu. Na jaře bude aktuální stav plánování představen veřejnosti na informačních akcích podél trasy projektu.
Práce na západní tratiNa západní trati pokračují investice do efektivní železniční sítě: pokračují práce na stanici Tullnerbach-Pressbaum, která je předpokladem pro ještě lepší místní dopravní obslužnost ve spádové oblasti Vídně. V Maria Anzbachu se zahajují práce na výstavbě chodníku pro pěší a cyklisty podél železnice, který je nezbytným předpokladem pro výstavbu nového nádraží Maria Anzbach.
Modernizace železniční stanice Gramatneusiedl vstupuje do hlavní fáze rekonstrukce. Kvůli stavebním pracím bude mít nádraží až do roku 2024 pouze omezený bezbariérový přístup. Mezitím pokračuje plánování posouzení vlivu Flughafenspange, vysokokapacitní trasy z vídeňského letiště Schwechat na východ, na životní prostředí. Ta v budoucnu zajistí rychlé a přímé vlakové spojení mezi Vídní a Bruckem an der Leitha, a tím i zlepšení pro dojíždějící. Se stavem plánování se můžete seznámit na informačních akcích pro veřejnost v roce 2023. Předpokládá se, že projekt bude předložen k posouzení vlivu na životní prostředí ve druhém čtvrtletí roku 2023.
Priority ve VídniVe Vídni by měly být stavební práce na zatraktivnění spojovací železnice zahájeny na podzim 2023. Díky dalším zastávkám a hustší frekvenci na trati S80 vznikne atraktivní západovýchodní spojení přes město. Konkrétně: z vídeňského Hütteldorfu přes vídeňské Meidling a hlavní nádraží do městské části Aspern u jezera. Díky spojení se všemi pěti linkami vídeňského metra se lze rychle dostat i do centra města. Nové zastávky s krytými parkovacími místy pro jízdní kola, možnosti přestupu na dálkové a regionální vlaky, metro, tramvaje a autobusy, jakož i hustší intervaly v 15minutových intervalech umožňují atraktivní nabídku veřejné dopravy s krátkými jízdními dobami. Bez ohledu na to bude v dubnu obnoveno mostní dřevo a koleje na mostech Hietzinger Kai a Hackinger Straße.
Na hlavní trati vídeňské dráhy S-Bahn mezi Vídeňským Meidlingem a Vídeňským Floridsdorfem probíhají také první přípravné práce pro zajištění kvality, aby byla zajištěna dlouhodobá spolehlivost celého systému pro zákazníky z Vídně a Dolního Rakouska.
Psali jsme
Ze stanice Praha – Smíchov začnou letos na jaře mizet koleje. Demolice, která je způsobena výstavbou nové obyvatelné čtvrti od soukromého developera…
Zaměření na regionální železniceNa regionálních železnicích se chystá velká vlna modernizace. Například na železnici Nordwestbahn mezi Stockerau a Retzem budou v roce 2023 zahájeny práce na modernizaci několika stanic a rozšíření nástupišť. Na dráze Kamptalbahn je na rok 2023 naplánováno zahájení modernizace celé trati. V roce 2023 bude pokračovat plánování modernizace a elektrifikace tratí Traisental a Erlauftalbahn. Elektrifikace a modernizace se plánuje také pro Mattersburgskou dráhu. V roce 2023 bude stav plánování poprvé představen obyvatelstvu.
Další bezbariérové přístupové systémy pro zařízení Park&RideAby byl přechod z automobilu na vlak co nejjednodušší, bude také dále zaváděn nový bezbariérový přístupový systém do zařízení Park&Ride. Automatické rozpoznávání registračních značek v kombinaci se skenerem jízdenek u výjezdového sloupku zajistí, že uživatelé parkovacích míst budou mít platnou jízdenku na veřejnou dopravu. To znamená, že parkovací místa jsou k dispozici dojíždějícím.
Nové příležitosti pro volné prostory
Kromě investic v rámcovém plánu budou ÖBB i v roce 2023 přebírat odpovědnost jako vlastník velkých vnitroměstských areálů, které hrají klíčovou roli v rozvoji měst. Sloučením nákladových nádraží nebo terminálů a modernizací železničního provozu se uvolní rozsáhlé plochy ve východním regionu. V koordinaci s obcemi mohou být tyto plochy nově využity. Například ve Vídni vznikají zcela nové městské čtvrti na Novém sídlišti a bývalém Severním nádraží v blízkosti vídeňského hlavního nádraží a nádraží Praterstern. Také v oblasti bývalého Nordwestbahnhof vznikne v příštích letech zcela nová čtvrť s byty, velkorysou zelení a vzdělávacími zařízeními.
ÖBB hrají průkopnickou roli v oblasti udržitelnosti a mobility šetrné ke klimatu
Díky realizovaným investicím jsou ÖBB důležitou hnací silou pro dosažení klimatických cílů v naší zemi. ÖBB navíc hrají zásadní roli v oblasti udržitelnosti a mobility šetrné ke klimatu. Četné nové fotovoltaické elektrárny budou v budoucnu poskytovat solární energii šetrnou k životnímu prostředí. Ve východním regionu například v Bádensku, Tullnerfeldu a Vídni. Do roku 2030 má být v elektrárnách v regionu vyrobeno dalších 277 GWh elektřiny ročně z obnovitelných zdrojů energie.
Moderní a cenově dostupné bydlení pro zaměstnance ÖBB
V novém roce bude ÖBB pokračovat ve vytváření moderního a cenově dostupného bydlení pro stávající i nové zaměstnance. Cílem programu bydlení ÖBB je v příštích několika letech renovovat obytné budovy a byty ve vlastnictví ÖBB-Infrastruktur AG na moderní úroveň. Tato renovace bude financována z již nepotřebných prodejů budov a pozemků. Například ve východním regionu se v současné době renovují nebo budou brzy dokončeny obytné budovy v Bruckneudorfu, Korneuburgu, St. Pöltenu a ve Vídni v Mayerhofgasse a Geiselbergstraße. Jde o reakci na opakující se trend zaměstnaneckého bydlení, neboť cenově dostupné a moderní bydlení v blízkosti pracovního prostředí je stále důležitějším argumentem při hledání nových zaměstnanců.
Zásadní uzavírky tratí v roce 2023
ÖBB v současné době realizují nejrozsáhlejší program rozšiřování a renovace ve své historii. Současně je třeba průběžně udržovat přibližně 5 000 kilometrů železniční sítě, aby vlaky mohly i nadále jezdit bezpečně a včas. Některé práce však nelze provádět za provozu železnice. Proto je podél tratí sdruženo několik opatření, aby byla provedena rychle a cíleně a aby se co nejméně narušila bezpečnost cestujících. Cestující pak budou mít prospěch z lepší železniční sítě, více míst k sezení a více a rychlejších spojů.
Zdroj: ÖBB
