EU version

Alstom vybavil prvních 36 elektrických vlaků typu Flirt pro MÁV-START systémem ETCS úrovně 2

Alstom vybavil prvních 36 elektrických vlaků typu Flirt pro MÁV-START systémem ETCS úrovně 2
foto: Alstom/Alstom vybavil prvních 36 elektrických vlaků typu Flirt pro MÁV-START systémem ETCS úrovně 2
21 / 02 / 2023

Společnost Alstom, světový lídr v oblasti inteligentní a udržitelné mobility, oznamuje důležitý milník v projektu modernizace vozového parku elektrických vlaků typu Flirt společnosti MÁV-START - vybavila je evropským vlakovým zabezpečovacím systémem (ETCS) úrovně 2, který má zvýšit rychlost a bezpečnost.

Prvních 36 z 59 jednotek získalo povolení k uvedení na trh a nyní jsou opět v provozu s cestujícími vybaveny řídicím zařízením Atlas ETCS Level 2 L2 společnosti Alstom, které splňuje přísné evropské požadavky. Dokončení celého projektu je naplánováno na září 2023, a to po certifikačním řízení zahrnujícím rozsáhlé testování a ověřování. Společnost Alstom získala tento projekt na základě veřejné zakázky.

"V historii maďarské železniční dopravy se jedná o první případ dovybavení elektrických vlaků řídicím systémem ETCS. Výsledky potvrzují, že tento projekt úspěšně zvyšuje bezpečnost a efektivitu provozu. Navíc pro nás jako společnost, která se angažuje v rozvoji maďarských železnic, bylo obzvláště důležité instalovat toto zařízení do elektrické flotily Flirt společnosti MÁV START v Maďarsku, a to díky práci v našem závodě v Szolnoku," říká Gáspár Balázs, generální ředitel společnosti Alstom Transport Hungary.

Hlavním účelem evropského vlakového zabezpečovacího systému (ETCS) je monitorovat jízdu vlaků a zvyšovat bezpečnost železniční dopravy v různých provozních situacích. Systém nepřetržitě vypočítává výstražné, provozní a nouzové brzdné rychlostní profily a také sleduje povolenou rychlost vlaku i trati. V režimu plného dohledu je prakticky nemožné, aby strojvedoucí omylem ignoroval červené výstražné znamení. Rozšířený systém ETCS úrovně 2 zajišťuje nepřetržité sledování prostřednictvím GSM-R (železniční verze GSM).

V konečném důsledku systém ETCS Level 2 zvyšuje efektivitu provozu tím, že umožňuje modernizovaným vlakům jezdit vyšší rychlostí na tratích, kde to podmínky na trati umožňují, například na trati Budapešť-Székesfehérvár, a zvýšit tak rychlost na maximálně 160 km/h oproti předchozí rychlosti 120 km/h.

První milník tohoto komplexního projektu nastal před třemi lety, v lednu 2020, kdy společnost Alstom získala licenci na přestavbu elektrických motorových jednotek Flirt. Po výrobě prototypů následovalo testování: podle specifikací měly vlaky ujet 250 000 km bez poruchy. Drážní úřad povolil společnosti Alstom provést homologační zkoušky odolnosti na 5 prototypech. Souběžně s tímto procesem byla zahájena předmontáž, po níž bude v lednu 2022 následovat konečná montáž. Schválení typu vozidla, které vyžadovalo, aby nezávislý certifikační orgán ověřil, že konstrukce, výroba a montáž vozidla odpovídá všem evropským a národním normám, udělil Národní železniční úřad v prosinci 2022.

Společnost Alstom nabízí přední odborné znalosti v oblasti norem pro hlavní železniční signalizaci s více než 120 projekty ETCS po celém světě, 19 200 palubními jednotkami a 13 300 km vybavených tratí. V Evropě dodal Alstom 70 % vlaků vybavených systémem ETCS, které jsou v provozu.

Zdroj: Alstom

Tagy